Sähköinen palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmä

Päijät-Hämeen hyvinvointialueella on käytössä sähköinen palveluseteli- ja ostopalvelujärjestelmä (PSOP). Sivulle on kerätty palvelusetelien sääntökirjat sekä ohjeistukset palveluntuottajille. Hyvinvointialueen sääntökirjat liitteineen löytyvät sivuston alaosasta.

Palvelusetelit PSOP-järjestelmässä

1. Palvelusetelituottajaksi hakeutuminen

Palvelusetelituottajaksi haluava yrittäjä hakee palvelusetelituottajaksi hyväksymistä lähettämällä hakemuksen sähköisesti osoitteessa https://parastapalvelua.fi/. Ennen hakeutumista palveluntuottajan tulee tutustua tarjoamiensa palvelujen sääntökirjaan. Sääntökirjassa on kuvattu yleiset ja palvelusetelikohtaiset palveluntuottajaksi hyväksymisen edellytykset. Hyväksytyt palveluntuottajat näkyvät valtakunnallisessa portaalissa osoitteessa http://www.parastapalvelua.fi/. Portaali tarjoaa yhden kanavan omien palvelujen markkinointiin.

Ohje hakeutumiseen löytyy kohdasta Päijät-Hämeen hyvinvointialueen palvelusetelien liitteet. Hyvinvointialueen myötä palveluntuottajien tulee hakeutua uudestaan palveluntuottajiksi.

 

2. Asiakas valitsee palveluntuottajan

Henkilö, jolle on myönnetty palveluseteli voi vertailla palveluntuottajia osoitteessa https://parastapalvelua.fi/ kirjautumatta palveluun.

Asiakas, jolle on myönnetty palveluseteli parasta palvelua.fi-järjestelmän kautta, voi kirjautua järjestelmään omilla verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Kirjautuneena käyttäjänä asiakas voi katsoa järjestelmästä omia tietojaan, myönnettyjä palveluseteleitään ja vertailla palveluntuottajia oman palvelusetelin arvoihin perustuvilla tiedoilla.

 

3. Palveluntuottaja kirjaa tuottamansa palvelun PSOP-järjestelmään

Palveluntuottaja kirjaa antamansa palvelun parasta palvelua.fi-järjestelmään. Asiakas voi seurata tapahtumakirjauksia kirjautuneena käyttäjänä järjestelmässä, antaa palautetta saamastaan palvelusta ja arvioida palveluntuottajaa järjestelmän mielipidekyselyn avulla.

Palveluntuottaja ei lähetä tuottamistaan palveluista laskua Päijät-Hämeen hyvinvointialueelle vaan tilitys tapahtuu automaattisesti palveluntuottajan PSOP-järjestelmään tekemien palvelutapahtumien kirjausten perusteella. Palveluntuottaja laskuttaa asiakkaalta mahdollisen omavastuuosuuden eli palvelusetelin arvon ylittävät kustannukset. Asiakas voi halutessaan ostaa palveluntuottajalta lisäpalveluita, jotka asiakas maksaa kokonaan itse.

 

Lisätietoa ja ohjeita

Tietoa ja ohjevideot PSOP-järjestelmästä löydät Parasta palvelua -verkkopalvelusta.

PSOP-järjestelmään liittyvät kysymykset:  [email protected]