-
Koronavirusrokote
-
Sosiaalihuollon palvelut
-
Opiskeluterveydenhuolto
Ikääntyneiden asiakasohjaus
Ikääntyneiden asiakasohjaus on ikääntyneille ja heidän läheisilleen tarkoitettu maksuton palvelu. Tavoitteena on tukea ikäihmisten kotona asumista ja etsiä yhdessä ratkaisuja sujuvaan arkeen
Asiakasohjauksesta kaikki palvelut keskitetysti
Ikääntyneiden asiakasohjaus on tarkoitettu ikääntyneille ja heidän läheisilleen. Asiakasohjaukseen keskitettyjen palveluiden tarkoituksena on tukea ikäihmisten kotona selviytymistä ja etsiä arjen sujumisen ratkaisuja yhdessä asiakkaan kanssa. Tavoitteena on löytää oikeanlaista apua oikeaan aikaan. Asiakasohjaukseen on koottu myös alueen yksityisten palveluntuottajien neuvonta, ohjaus ja valvonta.
Palveluneuvonta
Palveluneuvojat kertovat tarjolla olevista vaihtoehdoista ja auttavat asiakasta palveluiden valinnassa. Mikäli asiakkaan tilanne vaatii laajaa palvelutarpeen selvittämistä, palveluneuvojat järjestävät tätä varten asiakasohjaajan kotikäynnin tai gerontologisen sosiaalityön palvelut.
Lisätietoja palveluneuvonnasta: Ikääntyneiden palveluneuvonta.
Voit olla yhteydessä puhelimitse tai käymällä paikan päällä. Voit myös olla meihin yhteydessä chat-palvelulla.
Gerontologinen sosiaalityö
Gerontologisen sosiaalityön asiakkaat ovat 65 vuotta täyttäneitä ikäihmisiä, joiden elämäntilanne on vaikeutunut esimerkiksi taloudellisen tilanteen äkillisen heikentymisen, asumisen ongelmien tai päihteiden käytön seurauksena. Asiakkaaksi tullaan sosiaalityöntekijän tai sosiaaliohjaajan tekemän palvelutarpeen arvioinnin kautta. Arvioinnin avulla suunnitellaan asiakkuuden jatko ja tarvittavat tukitoimenpiteet. Joskus tuen tarve voi olla kertaluonteista, joskus asiakkaan tilanne voi vaatia pitkäkestoista työskentelyä. Gerontologisessa sosiaalityössä käsitellään 65 vuotta täyttäneiden ehkäisevän toimeentulotuen hakemukset. Täydentävän toimeentulotuen hakemukset käsittelee pääsääntöisesti palvelusihteeri.
Asiakasohjaajan kotikäynti palveluntarpeen arviointia varten
Ikääntyneiden asiakasohjaus myöntää ikääntyneiden palveluita aina yksilöllisen palvelutarpeen arvioinnin perusteella. Palvelutarpeen arviointia voi pyytää ikääntynyt itse, hänen omaisensa, viranomainen tai muu henkilö. Palvelutarpeen arvioiminen edellyttää aina asiakkaan suostumusta. Palvelutarpeen arviointia varten varataan asiakasohjaajan kotikäynti.
Palvelutarpeen arviointikäynnillä asiakasohjaaja selvittää ja arvioi asiakkaan kokonaistilannetta yhdessä asiakkaan sekä mahdollisesti hänen omaisensa/läheisensä kanssa. Asiakasohjaaja auttaa asiakasta jäsentämään omaa tilannettaan ja suuntaamalla katsetta eteenpäin. Hän pohtii yhdessä asiakkaan kanssa, miten havaittuihin tarpeisiin voidaan vastata yksityisen ja kolmannen sektorin sekä kunnallisen palvelutarjonnan keinoin. Lähtökohtana on asiakkaan näkemys omasta tilanteestaan ja hänen valintansa tilanteen ratkaisemiseksi.
Palvelutarpeen selvityksessä huomioidaan mm.
- Asiakkaan fyysisen, psyykkisen- ja sosiaalisen toimintakyvyn arvioiminen RAI-toimintakykymittaria apuna käyttäen
- Asiakkaan voimavarat
- Asiakkaan sosiaalinen verkosto ja läheisten muodostama tuki
- Asiakkaan asuinympäristön ja kodin turvallisuuden arvioiminen
- Sosiaaliset etuudet
Arviointikäynnin perusteella laaditaan palvelusuunnitelma
Palvelutarpeen selvityksestä asiakasohjaaja laatii yhteistyössä asiakkaan, mahdollisen omaisen/läheisen kanssa asiakkaalle palvelusuunnitelman. Lisäksi asiakasohjaaja tekee tarvittavat viranhaltijapäätökset ikääntyneiden kunnallisista palveluista.
Asiakkaan palvelutarpeen muuttuessa tehdään asiakkaalle uusi palvelutarpeen selvitys ja/tai asiakkaan palvelutarvetta arvioidaan yhteistyössä palveluntuottajan ja asiakkaan sekä mahdollisten omaisten/läheisten kanssa.
Ikääntyneiden etsivä työ: Vahvempaa tukea 65 vuotta täyttäneille vuosina 2023–2024
Päijät-Hämeen hyvinvointialue mahdollistaa 65 vuotta täyttäneille vahvempaa tukea vuosina 2023–2024 koronapandemian seurauksena kertyneiden haasteiden purkamiseksi. Tavoitteena on eri työmuotojen avulla vähentää tahatonta kotiin eristäytymistä löytämällä yksilöllisiä ratkaisuja mielekkään ja turvallisen arjen rakentamiseksi.
Liikkuva senioripiste vie ikääntyneille suunnattua tietoa, ohjausta ja neuvontaa sekä osallistumisen mahdollisuuksia kaupunkien ja kuntien katvealueille. Tarkoituksena on tavoittaa etenkin palveluista syrjään jäävät henkilöt. Toimintaa suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä Lahden Lähimmäispalvelu ry:n kanssa.
Rinnalla kulkeva työ mahdollistaa ikääntyneelle yksilöllisen tuen merkityksellisen elämän rakentamiseen Lahden ja Padasjoen alueella. Toiminta on suunnattu 65 vuotta täyttäneille, jotka eivät ole säännöllisten palveluiden piirissä. Se voi pitää sisällään esimerkiksi erilaisiin palveluihin tutustumista yhdessä ikääntyneen henkilön kanssa. Toiminta on maksutonta.
Lisätietoa aiheesta antaa ikääntyneiden palveluneuvonta:
P. 044 482 5050 (arkisin klo 9–15, keskiviikkoisin klo 9–16)
Yhteystiedot
Ikääntyneiden asiakasohjauksesta saat tietoa ja ohjausta kaikista ikääntyneiden arkea tukevista asioista. Neuvontaa ja ohjausta saat joko tulemalla paikan päälle Palvelutorille ikääntyneiden asiakasohjaukseen, soittamalla tai käyttämällä Päijät-Sote -sivuston chattia. Neuvonta ja ohjaus ovat maksuttomia. Voit asioida myös anonyymisti.
Ikääntyneiden asiakasohjauksesta saat tietoa ja ohjausta kaikista ikääntyneiden arkea tukevista asioista. Neuvonta ja ohjaus ovat maksuttomia. Voit asioida myös anonyymisti.