Päijät-Sote-sovellus: usein kysytyt kysymykset

Tältä sivulta löydät usein kysyttyihin Päijät-Sote-sovellusta koskeviin kysymyksiin.

Maksaako Päijät-Sote-sovelluksen käyttö?

Sovelluksen käyttö ei maksa, mutta osasta palveluista laskutetaan. Lue lisää asiakasmaksuista.

Miksi Päijät-Sote-sovellus ei toimi Android-puhelimessa?

Kyseessä voi olla liian vanha Android-versio. Minimivaatimus sovelluksessa on Android 8.

Miksi kaikki reseptini eivät näy Päijät-Sote-sovelluksessa?

Sovelluksessa näkyvät kaikki Päijät-Hämeen hyvinvointialueella määrätyt reseptit. Yksityisessä terveydenhuollossa määrätyt reseptit eivät näy sovelluksessa.

Näet kaikki reseptisi OmaKannasta. Siirry OmaKanta-palveluun.

Pystynkö uusimaan tai tarkastelemaan kaikkia reseptejäni suoraan Päijät-Sote-sovelluksessa?

Se ei ole tällä hetkellä mahdollista. Reseptien uusiminen onnistuu vain OmaKannassa. Jos reseptin voi uusia, sovellus ohjaa sinut tekemään sen OmaKannassa.

Siirry OmaKanta-palveluun.

Miksi kaikki ajanvaraukseni tai terveystietoni eivät näy Päijät-Sote-sovelluksessa?

Sovelluksessa näkyvät tällä hetkellä perusterveydenhuollon ajanvaraukset. Jos sinulla on ajanvaraus erikoissairaanhoitoon esimerkiksi poliklinikalle, se ei näy sovelluksessa.

Jos haluan käyttää OmaKanta- tai Omaolo-linkkiä Päijät-Sote-sovelluksella, pitääkö minun tunnistautua uudelleen vahvasti?

Kyllä, OmaKanta- ja Omaolo-palvelut vaativat erillisen vahvan tunnistautumisen.

Miten voin asioida läheisen puolesta?

Voit asioida sovelluksessa aikuisen tai alaikäisen lapsesi puolesta.

Jos haluat asioida aikuisen puolesta, hänen täytyy antaa sinulle valtuutus.

Puolesta-asioinnissa käytetään Suomi.fi-valtuutusta.

Voit asioida läheisen puolesta sovelluksessa, kun tarvittavat valtuutukset on tehty Suomi.fi-palvelussa tai Digi- ja väestötietovirastossa.

Voit lisätä läheisen puolesta-asioitavaksi sovelluksen Minä-valikon kohdasta Läheiset tai verkkoselaimessa Profiili-valikosta.

Miten teen Suomi.fi-valtuutuksen?

Voit tehdä valtuutuksen Suomi.fi-verkkopalvelussa. Siirry tekemään Suomi.fi-valtuutus.

Voit myös asioida Digi- ja väestötietoviraston toimipisteellä. Tarkista aukioloajat ja muut tiedot Digi- ja väestötietoviraston verkkosivuilta.

Miten valtuutus onnistuu, jos puolesta-asioitavalla ei ole verkkopankkitunnuksia?

Tutustu ohjeisiin tarkemmin Suomi.fi-sivustolla.

Voit asioida Digi- ja väestötietoviraston toimipisteellä. Tarkista aukioloajat ja muut tiedot Digi- ja väestötietoviraston verkkosivuilta.

Miksi lapsen puolesta asiointi ei onnistu?

Yleensä lapsen puolesta asioiminen onnistuu, kun vanhemmilla on voimassa oleva Suomi.fi-valtuutus.
Muista myös lisätä lapsesi sovelluksen perheprofiiliin.

Lapsen puolesta asioiminen tai lisääminen perheprofiiliin ei kuitenkaan onnistu, jos

  • perheessä on turvakielto
  • kyseessä on sijoitettu lapsi

Puolesta asiointi raukeaa myös siinä tapauksessa, että alaikäinen lapsi kirjautuu itse Päijät-Sote-sovellukseen.

Kaikki lapsen tiedot eivät näy, jos lapsi on arvioitu kypsäksi päättämään omista tiedoistaan ja tietoja ei luovuteta vanhemmille.

Miten käytän videovastaanottoa sovelluksessa?

Katso ajankohtaiset ohjeet videovastaanoton käyttöön täältä.