-
Koronavirusrokote
-
Sosiaalihuollon palvelut
-
Opiskeluterveydenhuolto
Päijät-Sote-sovellus: usein kysytyt kysymykset
Tältä sivulta löydät usein kysyttyihin Päijät-Sote-sovellusta koskeviin kysymyksiin.
Maksaako Päijät-Sote-sovelluksen käyttö?
Sovelluksen käyttö ei maksa, mutta osasta palveluista laskutetaan. Lue lisää asiakasmaksuista.
Miksi Päijät-Sote-sovellus ei toimi Android-puhelimessa?
Kyseessä voi olla liian vanha Android-versio. Minimivaatimus sovelluksessa on Android 8.
Miksi kaikki reseptini eivät näy Päijät-Sote-sovelluksessa?
Sovelluksessa näkyvät kaikki Päijät-Hämeen hyvinvointialueella määrätyt reseptit. Yksityisessä terveydenhuollossa määrätyt reseptit eivät näy sovelluksessa.
Näet kaikki reseptisi OmaKannasta. Siirry OmaKanta-palveluun.
Pystynkö uusimaan tai tarkastelemaan kaikkia reseptejäni suoraan Päijät-Sote-sovelluksessa?
Se ei ole tällä hetkellä mahdollista. Reseptien uusiminen onnistuu vain OmaKannassa. Jos reseptin voi uusia, sovellus ohjaa sinut tekemään sen OmaKannassa.
Miksi kaikki ajanvaraukseni tai terveystietoni eivät näy Päijät-Sote-sovelluksessa?
Sovelluksessa näkyvät tällä hetkellä perusterveydenhuollon ajanvaraukset. Jos sinulla on ajanvaraus erikoissairaanhoitoon esimerkiksi poliklinikalle, se ei näy sovelluksessa.
Jos haluan käyttää OmaKanta- tai Omaolo-linkkiä Päijät-Sote-sovelluksella, pitääkö minun tunnistautua uudelleen vahvasti?
Kyllä, OmaKanta- ja Omaolo-palvelut vaativat erillisen vahvan tunnistautumisen.
Miten voin asioida läheisen puolesta?
Voit asioida sovelluksessa aikuisen tai alaikäisen lapsesi puolesta.
Jos haluat asioida aikuisen puolesta, hänen täytyy antaa sinulle valtuutus.
Puolesta-asioinnissa käytetään Suomi.fi-valtuutusta.
Voit asioida läheisen puolesta sovelluksessa, kun tarvittavat valtuutukset on tehty Suomi.fi-palvelussa tai Digi- ja väestötietovirastossa.
Voit lisätä läheisen puolesta-asioitavaksi sovelluksen Minä-valikon kohdasta Läheiset tai verkkoselaimessa Profiili-valikosta.
Miten teen Suomi.fi-valtuutuksen?
Voit tehdä valtuutuksen Suomi.fi-verkkopalvelussa. Siirry tekemään Suomi.fi-valtuutus.
Voit myös asioida Digi- ja väestötietoviraston toimipisteellä. Tarkista aukioloajat ja muut tiedot Digi- ja väestötietoviraston verkkosivuilta.
Miten valtuutus onnistuu, jos puolesta-asioitavalla ei ole verkkopankkitunnuksia?
Tutustu ohjeisiin tarkemmin Suomi.fi-sivustolla.
Voit asioida Digi- ja väestötietoviraston toimipisteellä. Tarkista aukioloajat ja muut tiedot Digi- ja väestötietoviraston verkkosivuilta.
Miksi lapsen puolesta asiointi ei onnistu?
Yleensä lapsen puolesta asioiminen onnistuu, kun vanhemmilla on voimassa oleva Suomi.fi-valtuutus.
Muista myös lisätä lapsesi sovelluksen perheprofiiliin.
Lapsen puolesta asioiminen tai lisääminen perheprofiiliin ei kuitenkaan onnistu, jos
- perheessä on turvakielto
- kyseessä on sijoitettu lapsi
Puolesta asiointi raukeaa myös siinä tapauksessa, että alaikäinen lapsi kirjautuu itse Päijät-Sote-sovellukseen.
Kaikki lapsen tiedot eivät näy, jos lapsi on arvioitu kypsäksi päättämään omista tiedoistaan ja tietoja ei luovuteta vanhemmille.
Miten käytän videovastaanottoa sovelluksessa?
Katso ajankohtaiset ohjeet videovastaanoton käyttöön täältä.