-
Koronavirusrokote
-
Sosiaalihuollon palvelut
-
Opiskeluterveydenhuolto

Hengitystieinfektiovastaanotto
Koronatilanteen ja tartuntariskin vuoksi lievästi hengitystieinfektio-oireiset potilaat hoidetaan hengitystieinfektiovastaanotoilla.
Jos sinulla on hengitystieinfektion oireita kuten kurkkukipua, yskää, nuhaa, äänen käheyttä ja kuumetta, tai epäilet koronavirustartuntaa, ota yhteyttä omaan sote-keskukseesi tai tee oirearvio Omaolo.fi-palvelussa. Niistä sinut ohjataan tarvittaessa laajan palvelun sote-keskuksissa sijaitseville hengitystieinfektiovastaanotolle. Tarkistathan ajantasaiset korona-ohjeet täältä.
Jos sinulla on korkea kuume tai hengenahdistusta, ota aina ensin yhteys päivystykseen puh. 116117. Hätätilanteissa soita yleiseen hätänumeroon 112.
Hengitystieoireisia potilaita hoidetaan kaikissa laajan palvelun sote-keskuksissa; Asikkalassa, Hollolassa, Lahdessa, Nastolassa ja Orimattilassa. Hengitystieinfektiovastaanotolle tullaan aina ajanvarauksella ja tartuntariskin takia niissä on oma odotustila.
Harjun terveyden asiakkaille (Lahti, Iitti, Nastola ja Kärkölä) varataan aika Lahteen tai Nastolaan, myrskyläläisille ja pukkilalaisille Orimattilaan (Pukkilan ja Myrskylän sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelut järjestää vuoden 2023 alusta Itä-Uudenmaan hyvinvointialue) ja padasjokelaisille Asikkalaan. Heinolassa ja Hartola-Sysmässä jatkavat toistaiseksi entiset hengitystieinfektiopoliklinikat ja koronanäytteenotot.
Hengitystieinfektiovastaanotoilla on voimassa vahva suositus kasvomaskin käyttämisestä.
Kenelle ja millä ehdoin
Hengitystieinfektiovastaanotolle tullaan aina ajanvarauksella. Saadaksesi ajan ota yhteyttä päivystykseen tai omaan sote-keskukseesi tai tee oirearvio Omaolo.fi-palvelussa.
Toimi näin
Hengitystieinfektiovastaanotoille on oma sisäänkäynti tartuntariskin vuoksi. Kun olet saanut ajan, tarkista oman vastaanottosi ja sen sisäänkäynnin sijainti. Hengitystieinfektiovastaanotoilla on voimassa vahva suositus kasvomaskin käyttämisestä.
Hengitystieinfektiovastaanottojen yhteystiedot
Asikkalan sote-keskus palvelee sinua arkipäivisin.
Sote-keskuksella on terveyden- ja sairaanhoidon vastaanottopalvelut joihin kuuluu lääkärin ja sairaanhoitajan vastaanotot, diabeteksen hoito, muistivastaanotto, psykologipalvelut, reseptien uusinta, hoitotarvikejakelu, apuvälineasiantuntijan palvelua sekä suunterveydenhuollon palvelut.
Ajanvarauksen yhteydessä tehdään hoidontarpeen arviointi.
Pääsääntöisesti sinut ohjataan ensin sairaanhoitajan vastaanotolle ja tarvittaessa lääkärin vastaanotolle.
Käytössämme on takaisinsoittopalvelu ja ruuhkatilanteissa puhelusi ohjautuu vastaajaan.
Otamme sinuun yhteyttä saman päivän aikana. Kiireellisissä asioissa suosittelemme yhteydenottoa aamulla klo: 8-10 ja kiireettömissä tapauksissa voit olla meihin mahdollisuuksiesi mukaan yhteydessä klo: 10 jälkeen.
Voit perua varatun aikasi tekstiviestillä 24 tuntia aiemmin. Saadaksesi tarvittaessa uuden ajan sinun on soitettava sote-keskukseen. Jos perut aikasi alle 24 tuntia varauksesta, hyväksytyksi syyksi voidaan katsoa esim. äkillisen sairastumisen. Peruuttamatta jätetystä ajasta perimme maksun. Lisäohjeita: https://paijat-sote.fi/laakariin-ja-hoitoon/ajan-peruminen/
Ilmoita tekstiviestissä kaikki nimesi, syntymäaika (ilman loppuosaa), päivä ja aika sekä kenelle aika on varattu. Huonokuuloiset ja kuulovammaiset asiakkaamme voivat olla yhteydessä sote-keskukseen tekstiviestillä. Tekstiviesteihin vastataan arkipäivisin klo 8-16 välisenä aikana.
Ilta- ja yöaikaan päivystää Akuutti24.
Sote-keskuksessa on terveyden- ja sairaanhoidon vastaanottopalvelut joihin kuuluu lääkärin ja sairaanhoitajan vastaanotot, diabeteksen hoito, muistivastaanotto, psykologipalvelut, reseptien uusinta, hoitotarvikejakelu, sosiaalikuraattorin sekä suunterveydenhuollon palvelut.
Ajanvarauksen yhteydessä tehdään hoidontarpeen arviointi. Pääsääntöisesti sinut ohjataan ensin sairaanhoitajan vastaanotolle ja tarvittaessa lääkärin vastaanotolle.
Käytössämme on takaisinsoittopalvelu ja ruuhkatilanteissa puhelusi ohjautuu vastaajaan. Otamme sinuun yhteyttä saman päivän aikana.
Kiireellisissä asioissa suosittelemme yhteydenottoa aamulla klo: 8-10 ja kiireettömissä tapauksissa voit olla meihin mahdollisuuksiesi mukaan yhteydessä klo: 10 jälkeen.
Voit perua varatun aikasi tekstiviestillä 24 tuntia aiemmin. Saadaksesi tarvittaessa uuden ajan sinun on soitettava sote-keskukseen. Jos perut aikasi alle 24 tuntia varauksesta, hyväksytyksi syyksi voidaan katsoa esim. äkillisen sairastumisen. Peruuttamatta jätetystä ajasta perimme maksun. Lisäohjeita: https://paijat-sote.fi/laakariin-ja-hoitoon/ajan-peruminen/
Ilmoita tekstiviestissä kaikki nimesi, syntymäaika (ilman loppuosaa), päivä ja aika sekä kenelle aika on varattu. Huonokuuloiset ja kuulovammaiset asiakkaamme voivat olla yhteydessä sote-keskukseen tekstiviestillä. Tekstiviesteihin vastataan arkipäivisin klo 8-16 välisenä aikana.
Ilta- ja yöaikaan päivystää Akuutti24.
Sote-keskuksessa on terveyden- ja sairaanhoidon vastaanottopalvelut joihin kuuluu lääkärin ja sairaanhoitajan vastaanotot, diabeteksen hoito, muistivastaanotto, psykologipalvelut, reseptien uusinta, hoitotarvikejakelu, sosiaalikuraattorin sekä suunterveydenhuollon palvelut.
Ajanvarauksen yhteydessä tehdään hoidontarpeen arviointi. Pääsääntöisesti sinut ohjataan ensin sairaanhoitajan vastaanotolle ja tarvittaessa lääkärin vastaanotolle.
Käytössämme on takaisinsoittopalvelu ja ruuhkatilanteissa puhelusi ohjautuu vastaajaan. Otamme sinuun yhteyttä saman päivän aikana.
Kiireellisissä asioissa suosittelemme yhteydenottoa aamulla klo: 8-10 ja kiireettömissä tapauksissa voit olla meihin mahdollisuuksiesi mukaan yhteydessä klo: 10 jälkeen.
Voit perua varatun aikasi tekstiviestillä 24 tuntia aiemmin. Saadaksesi tarvittaessa uuden ajan sinun on soitettava sote-keskukseen. Jos perut aikasi alle 24 tuntia varauksesta, hyväksytyksi syyksi voidaan katsoa esim. äkillisen sairastumisen. Peruuttamatta jätetystä ajasta perimme maksun. Lisäohjeita: https://paijat-sote.fi/laakariin-ja-hoitoon/ajan-peruminen/
Ilmoita tekstiviestissä kaikki nimesi, syntymäaika (ilman loppuosaa), päivä ja aika sekä kenelle aika on varattu. Huonokuuloiset ja kuulovammaiset asiakkaamme voivat olla yhteydessä sote-keskukseen tekstiviestillä. Tekstiviesteihin vastataan arkipäivisin klo 8-16 välisenä aikana.
Ilta- ja yöaikaan päivystää Akuutti24.
Sote-keskuksessa on terveyden- ja sairaanhoidon vastaanottopalvelut joihin kuuluu lääkärin ja sairaanhoitajan vastaanotot, diabeteksen hoito, muistivastaanotto, psykologipalvelut, reseptien uusinta, hoitotarvikejakelu, sosiaalikuraattorin sekä suunterveydenhuollon palvelut.
Ajanvarauksen yhteydessä tehdään hoidontarpeen arviointi. Pääsääntöisesti sinut ohjataan ensin sairaanhoitajan vastaanotolle ja tarvittaessa lääkärin vastaanotolle.
Käytössämme on takaisinsoittopalvelu ja ruuhkatilanteissa puhelusi ohjautuu vastaajaan. Otamme sinuun yhteyttä saman päivän aikana.
Kiireellisissä asioissa suosittelemme yhteydenottoa aamulla klo: 8-10 ja kiireettömissä tapauksissa voit olla meihin mahdollisuuksiesi mukaan yhteydessä klo: 10 jälkeen.
Voit perua varatun aikasi tekstiviestillä 24 tuntia aiemmin. Saadaksesi tarvittaessa uuden ajan sinun on soitettava sote-keskukseen. Jos perut aikasi alle 24 tuntia varauksesta, hyväksytyksi syyksi voidaan katsoa esim. äkillisen sairastumisen. Peruuttamatta jätetystä ajasta perimme maksun. Lisäohjeita: https://paijat-sote.fi/laakariin-ja-hoitoon/ajan-peruminen/
Ilmoita tekstiviestissä kaikki nimesi, syntymäaika (ilman loppuosaa), päivä ja aika sekä kenelle aika on varattu. Huonokuuloiset ja kuulovammaiset asiakkaamme voivat olla yhteydessä sote-keskukseen tekstiviestillä. Tekstiviesteihin vastataan arkipäivisin klo 8-16 välisenä aikana.
Ilta- ja yöaikaan päivystää Akuutti24.
Lahden sote-keskuksessa on saatavilla lääkärin ja sairaanhoitajan ajanvarauksellista ja päivystyksellistä vastaanottoa. Lisäksi sote-keskus tarjoaa fysioterapian suoravastaanottopalveluita, ehkäisyneuvontapalveluita, päihde- ja mielenterveyspalveluita sekä terveyssosiaalityötä.
Lahden sote-keskuksessa palvelevat myös suun terveydenhuollon palvelut.
Laboratoriopalvelut tuottaa Fimlab Laboratoriot Oy. Lahden sote-keskuksen laboratorio (Harjukatu 48) palvelee ainoastaan päivystysasiakkaita ma-pe klo 8–16. Muu näytteenottotoiminta on siirtynyt Aleksanterinkadun laboratorioon (Aleksanterinkatu 24 a), joka palvelee ajanvarauksella ma-to klo 7–18 ja pe klo 7–16. Ajanvaraus tapahtuu osoitteessa fimlab.vihta.com tai puhelimitse ma-pe klo 7–18 numerosta 010 808 515. Asiakasneuvonta palvelee ma-pe klo 8–16, numerossa 03 311 74445.
Kuvantamispalvelut tuottaa Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä. Kaikkiin sote-keskuksessa tehtäviin tutkimuksiin tarvitaan lääkärin lähete. Asiakas voi valita itse kuvantamisyksikön, jossa asioi. Lahden sote-keskuksen kuvantamispalvelut palvelevat ma-to klo 7.30–16.00 sekä perjantaisin ja juhlapyhien aattona klo 7.30–15.00.
Sote-keskuksen aukioloaikojen ulkopuolella päivystyksellisissä asioissa palvelee Akuutti24, soittamalla ensin Päivystysavun numeroon 116117. Harjun terveyden alueen asiakkaat voivat myös asioida digitaalisesti Päijät-Soten Digiklinikan kautta. Digiklinikan kautta saa terveyteen liittyvää neuvontaa ma–pe klo 8–20 ja la klo 10–16. Lisäksi Muut oireet ja sairaanhoito –kanavalle voi hakeutua oireissa, jotka eivät vaadi fyysistä tutkimusta. Lääkärit päivystävät asiointikanavalla joka päivä klo 6–24 ja hoitajan hoidon tarpeen arviointi palvelee kanavan kautta joka päivä klo 24–6. Digiklinikka palvelee OmaMehiläinen-palvelussa, joka toimii puhelimeen ladattavana sovelluksena tai verkkoselaimessa osoitteessa harjunterveys.fi/digiklinikka.
Nastolan sote-keskuksessa on saatavilla lääkärin ja sairaanhoitajan ajanvarauksellista ja päivystyksellistä vastaanottoa. Lisäksi sote-keskus tarjoaa fysioterapian suoravastaanottopalveluita, ehkäisyneuvontapalveluita, päihde- ja mielenterveyspalveluita sekä terveyssosiaalityötä. Lahden sote-keskuksessa palvelevat myös suun terveydenhuollon palvelut.
Laboratoriopalvelut tuottaa Fimlab Laboratoriot Oy. Nastolan laboratorio palvelee sote-keskuksen yhteydessä ajanvarauksella ma-to klo 7.10–15.00 ja pe klo 7.10–14.00. Ajanvaraus tapahtuu osoitteessa fimlab.vihta.com tai puhelimitse ma-pe klo 7–18 numerosta 010 808 515. Asiakasneuvonta palvelee ma-pe klo 8–16, numerossa 03 311 74445.
Kuvantamispalvelut tuottaa Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä. Kaikkiin sote-keskuksessa tehtäviin tutkimuksiin tarvitaan lääkärin lähete. Asiakas voi valita itse kuvantamisyksikön, jossa asioi. Nastolan sote-keskuksen kuvantamispalvelut palvelevat ma-to klo 8.15–15.30 ja pe klo 8.15–14.30.
Sote-keskuksen aukioloaikojen ulkopuolella päivystyksellisissä asioissa palvelee Akuutti24, soittamalla ensin Päivystysavun numeroon 116117. Harjun terveyden alueen asiakkaat voivat myös asioida digitaalisesti Päijät-Soten Digiklinikan kautta. Digiklinikan kautta saa terveyteen liittyvää neuvontaa ma–pe klo 8–20 ja la klo 10–16. Lisäksi Muut oireet ja sairaanhoito –kanavalle voi hakeutua oireissa, jotka eivät vaadi fyysistä tutkimusta. Lääkärit päivystävät asiointikanavalla joka päivä klo 6–24 ja hoitajan hoidon tarpeen arviointi palvelee kanavan kautta joka päivä klo 24–6. Digiklinikka palvelee OmaMehiläinen-palvelussa, joka toimii puhelimeen ladattavana sovelluksena tai verkkoselaimessa osoitteessa harjunterveys.fi/digiklinikka.
Sote-keskuksessa on terveyden- ja sairaanhoidon vastaanottopalvelut joihin kuuluu lääkärin ja sairaanhoitajan vastaanotot, diabeteksen hoito, muistivastaanotto, psykologipalvelut, reseptien uusinta, hoitotarvikejakelu, sosiaalikuraattorin sekä suunterveydenhuollon palvelut.
Ajanvarauksen yhteydessä tehdään hoidontarpeen arviointi. Pääsääntöisesti sinut ohjataan ensin sairaanhoitajan vastaanotolle ja tarvittaessa lääkärin vastaanotolle.
Käytössämme on takaisinsoittopalvelu ja ruuhkatilanteissa puhelusi ohjautuu vastaajaan. Otamme sinuun yhteyttä saman päivän aikana.
Kiireellisissä asioissa suosittelemme yhteydenottoa aamulla klo: 8-10 ja kiireettömissä tapauksissa voit olla meihin mahdollisuuksiesi mukaan yhteydessä klo: 10 jälkeen.
Voit perua varatun aikasi tekstiviestillä 24 tuntia aiemmin. Saadaksesi tarvittaessa uuden ajan sinun on soitettava sote-keskukseen. Jos perut aikasi alle 24 tuntia varauksesta, hyväksytyksi syyksi voidaan katsoa esim. äkillisen sairastumisen. Peruuttamatta jätetystä ajasta perimme maksun. Lisäohjeita: https://paijat-sote.fi/laakariin-ja-hoitoon/ajan-peruminen/
Ilmoita tekstiviestissä kaikki nimesi, syntymäaika (ilman loppuosaa), päivä ja aika sekä kenelle aika on varattu. Huonokuuloiset ja kuulovammaiset asiakkaamme voivat olla yhteydessä sote-keskukseen tekstiviestillä. Tekstiviesteihin vastataan arkipäivisin klo 8-16 välisenä aikana.
Ilta- ja yöaikaan päivystää Akuutti24.