-
Koronavirusrokote
-
Sosiaalihuollon palvelut
-
Opiskeluterveydenhuolto
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen asiakirjajulkisuuskuvaus
ASIAKIRJAJULKISUUSKUVAUKSEN SISÄLTÖ JA TARKOITUS
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen asiakirjajulkisuuskuvaus on kuvaus hyvinvointialueen tiedoista ja asiakirjoista tiedonhallintalain (906/2019) 28 §:n mukaisesti.
Kuvaus sisältää tiedot asiarekistereistä, tietovarannoista, tietojärjestelmistä, tietoaineistoista, tietoryhmistä sekä tietoaineistojen saatavuudesta teknisen rajapinnan avulla. Asiakirjajulkisuuskuvauksen tarkoituksena on antaa yleiskuvaus siitä, miten Päijät-Hämeen hyvinvointialueen asiarekisteri sekä palvelujen tiedonhallinta ovat jäsentyneet. Sen avulla kerrotaan myös, missä laajuudessa viranomainen käsittelee tietoja tuottaessaan palveluja tai käsitellessään asioita.
Asiakirjajulkisuuskuvaus on yksi tavoista avustaa kuntalaista kohdistamaan tietopyyntönsä. Julkisuuslain mukaan tietopyynnöt viranomaisen asiakirjan sisällöstä on yksilöitävä riittävästi siten, että viranomainen voi selvittää, mitä asiakirjaa pyyntö koskee (laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta 621/1999, 13 §). Viranomaisen velvollisuus on avustaa tiedon pyytäjää asiakirjan yksilöinnissä.
HAKUPERUSTEET
Tiedonhallintalain 25 §:n mukaan hyvinvointialueen on huolehdittava siitä, että asiarekisterin tai sen osan julkisista merkinnöistä on mahdollista tuottaa tiedot tiedonsaantia koskevien pyyntöjen yksilöimiseksi.
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen asiakirjoja tai muita tietoja voidaan hakea asiarekisteristä tai tietojärjestelmästä mm. seuraavilla hakuperusteilla:
- asiakirjan tai asian nimi
- diaarinumero (asianumero)
- henkilön nimi (esim. asiakas tai päätöksentekijä)
- henkilötunnus
- asian käsittelyvaiheet ja siinä tehdyt päätökset
- käsittelyprosessin tila (avoinna tai suljettu)
- asian vireillepanija
- päätöksentekijä
- valmistelija
- päivämäärä.
PÄIJÄT-HÄMEEN HYVINVOINTIALUEEN TIETOVARANNOT
Tietovarannolla tarkoitetaan viranomaisen tehtävien hoidossa tai muussa toiminnassa käytettäviä tietoaineistoja sisältävää kokonaisuutta, jota käsitellään tietojärjestelmien avulla tai manuaalisesti. Päijät-Hämeen hyvinvointialueen tietovarantoja hallitaan arkistonmuodostussuunnitelmien ja tiedonohjaussuunnitelmien avulla. Tietovarantoihin sisältyvät henkilörekisterit on kuvattu hyvinvointiyhtymän verkkosivuilla julkaistavissa tietosuojaselosteissa (https://paijat-sote.fi/yhtyma/tietosuoja/). Tietosuojaselosteissa kerrotaan henkilörekisterin käyttötarkoitus, rekisteristä vastaava viranhaltija ja yhteystiedot. Lisäksi tietosuojaselosteissa kuvataan rekisterin sisältämät tiedot, tietojen käyttö ja tietojen ylläpitoon käytettävät tietojärjestelmät.
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen tiedonhallinta koostuu erillisistä tietovarannoista. Alle on kuvattu tietovarannot sekä niihin sisältyvät tietojärjestelmät, joissa tehdään hallinnollinen ratkaisu tai päätös hyvinvointialueen lakisääteisten tehtävien osalta.
PÄIJÄT-HÄMEEN HYVINVOINTIALUEEN ASIAREKISTERI JA PÄÄTÖKSENTEKOJÄRJESTELMÄ
Tiedonhallintalain 25 §:n mukaan tiedonhallintayksikön on ylläpidettävä viranomaisen käsittelyssä olevista ja olleista asioista asiarekisteriä, johon rekisteröidään asiaa, asiankäsittelyä ja asiakirjoja koskevat tiedot. Asiarekisterillä tarkoitetaan päätöksentekojärjestelmää ja muita asianhallintaan kuuluvia tietojärjestelmiä. Hallinnollisten asioiden asiarekisteriin kirjataan kaikki vireille tulleet asiat, niihin liittyvät toimenpiteet sekä asiakirjat.
- Asialla tarkoitetaan viranomaisen käsiteltäväksi saamaa tai ottamaa kokonaisuutta, jonka tuloksena viranomaisen toimintaprosessissa (asiankäsittelyprosessissa) tehdään toimenpiteitä, jonka tavanomaisena tuloksena syntyy viranomaisen tekemä ratkaisu, joka voi olla esimerkiksi hallintopäätös, määräys, lausunto, ohje tai muu viranomaisen kannanmuodostus.
- Asiakirjallisilla tiedoilla tarkoitetaan organisaation tehtävien ja niiden käsittelyprosessien yhteydessä kertyvää tietoa, jonka organisaatio on tuottanut tai vastaanottanut osana tehtäviään ja jota se säilyttää tietovarantona sekä todisteena.
- Asiankäsittelyyn liittyvät toimenpiteet ovat aloitus-, väli- tai lopputoimenpiteitä asian käsittelyssä. Esimerkkejä toimenpiteen tyypistä ovat valmistelu, päätöksenteko, tiedoksianto, muutoksenhaku ja seuranta.
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen päätöksentekojärjestelmä on SÄHKE2-sertifioitu Tweb-asian- ja asiakirjanhallinta. Tweb-päätöksentekojärjestelmä toimii hyvinvointialueen diaarina ja sillä hallitaan asioiden vireilletuloa, asioiden hallintaa, valmistelutyötä, päätöksentekoa, tiedoksiantoa, muutoksenhakua sekä julkaisemista. Tweb-päätöksentekojärjestelmässä käsiteltäville asioille ja asiakirjoille annetaan julkisuusluokka, henkilötietoluonne, salassapitoperuste, salassapitoaika ja salassapitoajan laskentaperuste.
Hyvinvointialueella asiarekisteri muodostaa yhden loogisen kokonaisuuden, johon kuuluvat kaikki asiankäsittelyä kuvaavat metatiedot. Asiarekisteriin kuuluvat tiedot sisältyvät pääosin asianhallintajärjestelmään, mutta myös talous- ja henkilöstöhallinnon operatiiviset tietojärjestelmät sisältävät omien määrätehtäviensä asiankäsittelytietoja. Lisäksi sellaiset asiarekisteriin kuuluvat tiedot, jotka on tuotettu ennen asianhallintajärjestelmän tai operatiivisten järjestelmien käyttöönottoa, ovat arkistoituna hyvinvointialueella yksinomaan paperimuodossa.
Tietoaineistot: Asianhallinnan tiedot
Tietoryhmät: Ohjauksen tiedot, viereilletulon tiedot, valmistelun tiedot, päätöksenteon tiedot, tiedoksiannon tiedot, muutoksenhaun tiedot, toimeenpanon tiedot, seurannan tiedot
Esimerkkejä hakutekijöistä: Asianumero, asian nimi, vireillepanijan nimi, viranhaltija, toimielimen nimi
Tietoaineiston saatavuus teknisen rajapinnan avulla: Ei
Tietojärjestelmät: Tweb, ESS-itseasiointijärjestelmä, KuntaHR, Kuntarekry, SAP BPC, Paperiarkisto
Tietopyyntöjen antamisesta päättävä viranomainen ja sen yhteystiedot:
Tietopyynnöt pyydetään toimittamaan Päijät-Hämeen hyvinvointialueen kirjaamoon ([email protected]) Keskussairaalankatu 7, 15850 Lahti, missä ne rekisteröidään määräaikojen seuraamiseksi. Kirjaamo toimittaa tietopyynnöt tarvittaessa vastattaviksi organisaatiossa oikealla taholle.
HENKILÖSTÖHALLINNON TIETOVARANTO
Käyttötarkoitus: Palvelussuhteeseen ottaminen ja palvelusuhteen hallinta
Tietoaineistot: Palvelusuhdetiedot
Tietoryhmät: Henkilön perustiedot, henkilön yhteystiedot
Esimerkkejä hakutekijöistä: Henkilön nimi, henkilötunnus
Tietoaineiston saatavuus teknisen rajapinnan avulla: Ei
Tietojärjestelmät: ESS-itseasiointijärjestelmä, IDaaS, Jobiili, Kellokortti.fi, KuntaHR, Kuntarekry, Matkustusportaali, Medinet, Personec F SAAS palvelu, TEM, Timecon [email protected], Titania, WebTitania, paperiarkisto
Tietopyyntöjen antamisesta päättävä viranomainen ja sen yhteystiedot:
Tietopyynnöt pyydetään toimittamaan Päijät-Hämeen hyvinvointialueen kirjaamoon ([email protected]) Keskussairaalankatu 7, 15850 Lahti, missä ne rekisteröidään määräaikojen seuraamiseksi. Kirjaamo toimittaa tietopyynnöt tarvittaessa vastattaviksi organisaatiossa oikealla taholle.
TALOUSHALLINNON TIETOVARANTO
Käyttötarkoitus: Talouden suunnittelu ja seuranta
Tietoaineistot: Taloushallinnon perustiedot, taloushallinnon asiakastiedot
Tietoryhmät: Pääkirjanpito, myyntireskontra, ostoreskontra, matkareskontra, käyttöomaisuusreskontra, palkkakirjanpito, projektilaskenta, rahaliikenne
Esimerkkejä hakutekijöistä: Kunta, henkilön nimi, kalenterivuosi
Tietoaineiston saatavuus teknisen rajapinnan avulla: Ei
Tietojärjestelmät: Basware P2P ostolaskut, Ecomed, Opiskelijalaskutus, Raindance, SAP BPC, SAP Portaali, Tane 2017 -talousraportointi, Esimiehen työpöytä, paperiarkisto
Tietopyyntöjen antamisesta päättävä viranomainen ja sen yhteystiedot:
Tietopyynnöt pyydetään toimittamaan Päijät-Hämeen hyvinvointialueen kirjaamoon ([email protected]) Keskussairaalankatu 7, 15850 Lahti, missä ne rekisteröidään määräaikojen seuraamiseksi. Kirjaamo toimittaa tietopyynnöt tarvittaessa vastattaviksi organisaatiossa oikealla taholle.
TERVEYSPALVELUJEN TIETOVARANTO
Käyttötarkoitus: Potilaan hoito
Tietoaineistot: Potilastiedot
Tietoryhmät: Potilaan perustiedot; potilaan tahdon ilmaisevat asiakirjat; hoidon suunnitteluun, toteutukseen, seurantaan ja arviointiin liittyvät asiakirjat; tutkimus ja tiedonkeruuaineistot; lähete-, hoitopalaute- ja konsultaatioasiakirjat, joukkotarkastus- ja seulontatutkimuksissa syntyneet asiakirjat, diagnostiikkaan liittyvät tutkimustulokset, potilaskohtainen hoitoon liittyvä kirjeenvaihto.
Esimerkkejä hakutekijöistä: Henkilön nimi, henkilötunnus
Tietojärjestelmät: Lifecare, Effector, Effica, Etävastaanotto, PSOP Palveluseteli, Sähköinen asiointi Hyvis, Terveyskylä / Omapolku, WebMysli, RAIsoft, Päijät-Sote Digialusta, Codea, Omaolo, paperiarkisto
Tietoaineiston saatavuus teknisen rajapinnan avulla: Lifecare: Omakanta: https://www.kanta.fi/omakanta
Tietopyyntöjen antamisesta päättävä viranomainen ja sen yhteystiedot:
Tietopyynnöt pyydetään toimittamaan Päijät-Hämeen hyvinvointialueen kirjaamoon ([email protected]) Keskussairaalankatu 7, 15850 Lahti, missä ne rekisteröidään määräaikojen seuraamiseksi. Kirjaamo toimittaa tietopyynnöt tarvittaessa vastattaviksi organisaatiossa oikealla taholle. Katso tarkemmin myös mm. potilas- ja asiakastietojen tietopyynnöt: Tietosuoja – Päijät-Sote (paijat-sote.fi)
SOSIAALIPALVELUJEN ASIAKASTIETOVARANTO
Käyttötarkoitus: Asiakkaan palvelutarpeen mukainen hoito ja huolenpito
Tietoaineistot: Sosiaalihuollon asiakastiedot, sosiaalihuollon ilmoitusrekisteri
Tietoryhmät: Iäkkäiden palveluiden asiakastiedot, työikäisten palveluiden asiakastiedot, lapsiperheiden palveluiden asiakastiedot, lastensuojelun palveluiden asiakastiedot, päihdehuollon asiakastiedot, vammaispalveluiden asiakastiedot, perheoikeudellisten palveluiden asiakastiedot.
Esimerkkejä hakutekijöistä: Henkilön nimi, henkilötunnus
Tietojärjestelmät: SosiaaliLifecare, Kelmu, PSOP Palveluseteli, Sähköinen asiointi Hyvis, Terveyskylän Omapolut (digipalvelupolku), Palveluohjain, Walmu, Itseilmoittautuminen, paperiarkisto
Tietoaineiston saatavuus teknisen rajapinnan avulla: Ei
Tietopyyntöjen antamisesta päättävä viranomainen ja sen yhteystiedot:
Tietopyynnöt pyydetään toimittamaan Päijät-Hämeen hyvinvointialueen kirjaamoon ([email protected]) Keskussairaalankatu 7, 15850 Lahti, missä ne rekisteröidään määräaikojen seuraamiseksi. Kirjaamo toimittaa tietopyynnöt tarvittaessa vastattaviksi organisaatiossa oikealla taholle. Katso tarkemmin myös mm. potilas- ja asiakastietojen tietopyynnöt: Tietosuoja – Päijät-Sote (paijat-sote.fi)
PELASTUSLAITOKSEN PALVELUJEN ASIAKASTIETOVARANTO
Käyttötarkoitus: pelastus- ja kemikaalilainsäädännön mukainen valvonta ja asiantuntijatyö, resurssi- ja onnettomuusrekisteri
Tietoaineistot: valvonta- ja asiantuntijapalvelujen asiakirjat, pelastustoimen resurssi- ja onnettomuustiedot, turvallisuusviestintäselosteet, tietojenluovutusrekisteri
Tietoryhmät: palotarkastuspöytäkirjat, päätökset, valvonnan suunnitteluun, seurantaan ja toteutukseen liittyvät asiakirjat, lausunnot, ohjaukseen ja neuvontaan liittyvät asiakirjat, valvonnan laadun seuranta, pelastus -ja avunantotehtävät, turvallisuusviestintätoimenpiteet, koostetietoja valvonnasta, varautumisesta ja resursseista
Esimerkkejä hakutekijöistä: rakennuksen osoite, onnettomuuspaikan osoite, onnettomuuden päivämäärä
Tietojärjestelmät: Pronto, Merlot, Innolink, paperiarkisto
Tietoaineiston saatavuus teknisen rajapinnan avulla: Ei
Tietopyyntöjen antamisesta päättävä viranomainen ja sen yhteystiedot:
Valvontaan (Merlot ja Innolink tietojärjestelmään) liittyvät tietopyynnöt pyydetään toimittamaan Päijät-Hämeen hyvinvointialueen kirjaamoon ([email protected]) Keskussairaalankatu 7, 15850 Lahti, missä ne rekisteröidään määräaikojen seuraamiseksi. Kirjaamo toimittaa tietopyynnöt tarvittaessa vastattaviksi organisaatiossa oikealla taholle.
Onnettomuustietoihin liittyvä tietopyynnöt pyydetään toimittamaan suoraan päivystävälle palomestarille [email protected]
Tietopalvelu ja tietojen luovutus
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen verkkosivuilla ja eri asiointi- ja palvelutoiminnoissa toteutetaan hyvinvointialueen antamaa tietopalvelua monin eri tavoin. Tämän kappaleen alle on kerätty luettelo keskeisistä palveluista ja linkit niiden omille verkkosivuille.
- https://phhyky-julkaisu.tweb.fi/ –sivulla julkaistaan toimielinten esityslistat ja pöytäkirjat sekä nähtävillä olevat viranhaltijapäätökset.
- https://paijat-sote.fi/asioi-verkossa/ –sivulle on koottu Päijät-Hämeen hyvinvointialueen verkkoasiointipalveluita. Verkkoasiointimahdollisuuksista kerrotaan myös palveluiden omilla sivuilla.
- https://paijat-sote.fi/yhtyma/tietosuoja/ -sivulla kerrotaan rekisteröityjen oikeuksista ja henkilötietojen käsittelystä.
- https://paijat-sote.fi/yhtyma/tutkimus-ja-kehittaminen/ -sivulla kerrotaan hyvinvointialueen tutkimustoiminnasta.
Asiakirjojen tietojen antamisesta perittävät maksut määrätään hallituksen päätöksen mukaisesti.
Lisätietoja
Hyvinvointialueen kirjaamosta saat tarvittaessa neuvoja eri viranomaisten toimialueista ja säilytettävistä aineistoista.
Kirjaamo
sähköposti: [email protected]
puhelin 03 819 2323
Keskussairaalankatu 7
15850 Lahti
avoinna arkisin 9.00–15.00