Etähoiva ja teknologiayksikkö

Yksikön kotihoitoa tukevia palveluja ovat kuvapuhelin ja lääkeautomaatti.

Etähoiva- ja teknologiayksikkö palvelee säännöllisen kotihoidon asiakkaita 

Etähoiva- ja teknologiayksikkö palvelee Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän säännöllisen kotihoidon asiakkaita kuvapuhelin- sekä lääkeautomaattipalvelun avulla. Käytössämme on kaksi erilaista lääkeautomaattia. Etähoiva- ja teknologiayksikkö on perustettu 2016 ja toiminnan tarkoituksena on kehittää teknologia-avusteisia palveluja Päijät-Hämeessä. Yksikössä toimii sairaanhoitajia sekä lähihoitajia.

Kuvapuhelimella räätälöityä palvelua kotona selviytymisen tueksi

Kuvapuhelinpalvelua tuotetaan asiakkaalle toimitetulla 10 tuuman tablettitietokoneella, johon terveydenhuollon ammattilainen ottaa yhteyttä sovitusti. Asiakkaan ei tarvitse osata käyttää kuvapuhelinta, vaan yhteys voidaan avata automaattisesti.

Turvallisen kotona selviytymisen tukemiseksi asiakkaan palvelut räätälöidään tarpeen mukaan. Kuvapuhelinpalvelua voidaan tarjota asiakkaalle, jonka toimintakyky mahdollistaa toimimisen ohjeiden mukaan. Asiakkaalla voi olla vain kuvapuhelinpalvelu tai se voidaan yhdistää fyysisiin kotihoidon käynteihin. Palvelusta peritään säännöllisen kotihoidon maksu.

Kuvapuhelinpalvelulla voidaan mm.

  • Ohjata sekä varmistaa lääkkeiden ottaminen. Myös insuliinin, silmätippojen sekä inhalaatioiden ohjaaminen on mahdollista asiakkaan toimintakyky huomioiden
  • Seurata ravitsemusta. Asiakasta voidaan ohjata lämmittämään sekä syömään ruoka

Yhteys omaisiin tai virikkeitä vapaa-aikaan

Asiakkaalle on mahdollista lisätä viisi (5) omaista palveluun, jolloin heillä on mahdollista olla yhteydessä omaiseensa videopuhelun yhteydellä. Lisäksi asiakkaalla on palvelun piirissä mahdollisuus osallistua tapahtumiin, joita järjestetään Etähoiva- ja teknologiayksikön toimesta. Tarjolla on erilaisia jumppia, bingoa, yms. jokaisena arkipäivänä. Tämän lisäksi palvelua käyttävät asiakkaat voivat keskustella keskenään ”kahvilassa”, ilman hoitajan läsnäoloa.

Lääkeautomaatti antaa lääkkeet oikeaan aikaan ja hälyttää, jos lääke jää ottamatta

Kotihoidon asiakkaalle voidaan lisätä asiakkaalle maksuton automaattipalvelu. Lääkeautomaatin avulla asiakas saa säännölliset lääkkeet oikea-aikaisesti. Kotihoito täyttää automaatit pääsääntöisesti 1–2 viikoksi kerrallaan. Mahdollisten häiriötilanteiden, kuten sähkökatkosten sattuessa, laite tekee hälytyksen, joka ohjautuu ammattilaiselle. Laitteet hälyttävät myös, jos asiakas ei ota tarjottua lääkettä tai laitteeseen yritetään murtautua.

Lääkeautomaattipalvelu toimii omana palveluna, tai se voi täydentää kotiin vietävien palvelujen muita palveluja.

Kenelle ja millä ehdoin

Kotihoidon piiriin kuuluville. Kuvapuhelimen kautta saadusta palvelusta peritään säännöllisen kotihoidon maksu. Lääkeautomaatti on maksuton kotihoidon asiakkaille.

Toimi näin

Saadaksesi palvelun ota yhteyttä ikääntyneiden asiakasohjaukseen tai alueesi kotihoidon yhteyshenkilöön. Käytössä olevaa kuvapuhelinta ja lääkeautomaattia koskevat asiat voi hoitaa suorana Etähoiva- ja teknologiayksikön kautta. 

Yhteystiedot

Puhelin:
Puhelin: +358 44 4164570

Etähoiva- ja teknologiayksikkö palvelee Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän säännöllisen kotihoidon asiakkaita kuvapuhelin- sekä lääkeautomaattipalvelun avulla. Käytössämme on kaksi erilaista lääkeautomaattia. Toiminnan tarkoituksena on kehittää erilaisia teknologia palvelua Päijät-Hämeessä. Etähoiva- ja teknologiayksikkössä toimii sairaanhoitajia sekä lähihoitajia.

Palvelupiste · Lahti
Puhelin:
Puhelin: +358 44 4825050
Osoite:
Aleksanterinkatu 18, 15140 Lahti
2. kerros
Osoite: Aleksanterinkatu 18, 15140 Lahti
2. kerros
Aukioloajat
ma 09:00 - 15:00
ti 09:00 - 15:00
ke 09:00 - 16:00
to 09:00 - 15:00
pe 09:00 - 15:00

Ikääntyneiden asiakasohjauksesta saat tietoa ja ohjausta kaikista ikääntyneiden arkea tukevista asioista. Neuvontaa ja ohjausta saat joko tulemalla paikan päälle Palvelutorille ikääntyneiden asiakasohjaukseen, soittamalla tai käyttämällä sähköisiä palvelujamme: chat tai kysy neuvoa-lomaketta. Neuvonta ja ohjaus ovat asiakkaalle maksutonta ja asioida voi myös anonyymisti.