Ajanvaraus ja tietoa koronarokotuksista

Tältä sivulta löydät tietoa koronavirusrokotuksista ja linkit ajanvaraukseen.

Mistä saan koronarokotuksen?

Koronarokotuksen voi hakea Lahden sote-keskuksesta, tartuntatautien vastaanotolta osoitteessa Harjukatu 48. Kulku Hämeenkadun puoleisesta ovesta, jossa lukee tartuntataudit ja rokotukset.

Rokotuspisteen aukioloajat

  • ilman ajanvarausta ma, ti, to ja pe klo 8–10 (walk-in-periaatteella).
  • ajanvarauksella tiistaisin klo 10–17.

Rokotuspisteelle voi tulla vain oireettomana.

Muista sote-keskuksista tai rokotuspisteiltä ei voi enää hakea koronarokotusta.

Ajanvaraus

Vaikka rokotukset annetaan Lahden sote-keskuksessa, aika rokotukseen varataan joko soittamalla omaan sote-keskukseen tai sähköisen ajanvarauksen kautta alla olevasta linkistä. Suosittelemme sähköistä ajanvarausta. Löydät sote-keskusten yhteystiedot alta.

Puhelinasiointi
Puhelin:
Puhelin: +358 3 8802802
Tekstiviesti, ajan peruutus:
Tekstiviesti, ajan peruutus: +358 45 73959195
Puhelinaika
ma 08:00 - 15:00
ti 08:00 - 15:00
ke 08:00 - 15:00
to 08:00 - 15:00
pe 08:00 - 14:00

Sote-keskuksessa on terveyden- ja sairaanhoidon vastaanottopalvelut joihin kuuluu lääkärin ja sairaanhoitajan vastaanotot, diabeteksen hoito, muistivastaanotto, psykologipalvelut, reseptien uusinta, hoitotarvikejakelu, sosiaalikuraattorin sekä suunterveydenhuollon palvelut.

Ajanvarauksen yhteydessä tehdään hoidontarpeen arviointi. Pääsääntöisesti sinut ohjataan ensin sairaanhoitajan vastaanotolle ja tarvittaessa lääkärin vastaanotolle.

Käytössämme on takaisinsoittopalvelu ja ruuhkatilanteissa puhelusi ohjautuu vastaajaan. Otamme sinuun yhteyttä saman päivän aikana.

Kiireellisissä asioissa suosittelemme yhteydenottoa aamulla klo: 8-10 ja kiireettömissä tapauksissa voit olla meihin mahdollisuuksiesi mukaan yhteydessä klo: 10 jälkeen.

Voit perua varatun aikasi tekstiviestillä 24 tuntia aiemmin. Saadaksesi tarvittaessa uuden ajan sinun on soitettava sote-keskukseen. Jos perut aikasi alle 24 tuntia varauksesta, hyväksytyksi syyksi voidaan katsoa esim. äkillisen sairastumisen. Peruuttamatta jätetystä ajasta perimme maksun. Lisäohjeita: https://paijat-sote.fi/laakariin-ja-hoitoon/ajan-peruminen/

Ilmoita tekstiviestissä kaikki nimesi, syntymäaika (ilman loppuosaa), päivä ja aika sekä kenelle aika on varattu. Huonokuuloiset ja kuulovammaiset asiakkaamme voivat olla yhteydessä sote-keskukseen tekstiviestillä. Tekstiviesteihin vastataan arkipäivisin klo 8-16 välisenä aikana.

Ilta- ja yöaikaan päivystää Akuutti24.

Puhelinasiointi
Takaisinsoittopalvelu:
Takaisinsoittopalvelu: +358 3 41089420
Tekstiviesti, kuulovammaiset:
Tekstiviesti, kuulovammaiset: +358 45 73965600
Takaisinsoittopalvelu
ma 08:00 - 20:00
ti 08:00 - 20:00
ke 08:00 - 20:00
to 08:00 - 20:00
pe 08:00 - 20:00
la 10:00 - 16:00

Huonokuuloiset ja kuulovammaiset asiakkaamme voivat olla yhteydessä sote-keskukseen tekstiviestillä tekstiviestinumeroon. Huomioithan, että tekstiviestipalvelu palvelee vain kuulovammaisia asiakkaita.

Hartolan sote-keskus on perustason sote-keskus, jossa osa toiminnoista keskitetään laajan sote-keskuksen yhteyteen.

Puhelinasiointi
Puhelin:
Puhelin: +358 3 8494388
Tekstiviesti, ajanvarauksen peruutus:
Tekstiviesti, ajanvarauksen peruutus: +358 45 73959246
Puhelinajat
ma 08:00 - 15:00
ti 08:00 - 15:00
ke 08:00 - 15:00
to 08:00 - 15:00
pe 08:00 - 14:00

Sote-keskuksessa on terveyden- ja sairaanhoidon vastaanottopalvelut joihin kuuluu lääkärin ja sairaanhoitajan vastaanotot, diabeteksen hoito, muistivastaanotto, psykologipalvelut, reseptien uusinta, hoitotarvikejakelu, sosiaalikuraattorin sekä suunterveydenhuollon palvelut.

Ajanvarauksen yhteydessä tehdään hoidontarpeen arviointi. Pääsääntöisesti sinut ohjataan ensin sairaanhoitajan vastaanotolle ja tarvittaessa lääkärin vastaanotolle.

Käytössämme on takaisinsoittopalvelu ja ruuhkatilanteissa puhelusi ohjautuu vastaajaan. Otamme sinuun yhteyttä saman päivän aikana.

Kiireellisissä asioissa suosittelemme yhteydenottoa aamulla klo: 8-10 ja kiireettömissä tapauksissa voit olla meihin mahdollisuuksiesi mukaan yhteydessä klo: 10 jälkeen.

Voit perua varatun aikasi tekstiviestillä 24 tuntia aiemmin. Saadaksesi tarvittaessa uuden ajan sinun on soitettava sote-keskukseen. Jos perut aikasi alle 24 tuntia varauksesta, hyväksytyksi syyksi voidaan katsoa esim. äkillisen sairastumisen. Peruuttamatta jätetystä ajasta perimme maksun. Lisäohjeita: https://paijat-sote.fi/laakariin-ja-hoitoon/ajan-peruminen/

Ilmoita tekstiviestissä kaikki nimesi, syntymäaika (ilman loppuosaa), päivä ja aika sekä kenelle aika on varattu. Huonokuuloiset ja kuulovammaiset asiakkaamme voivat olla yhteydessä sote-keskukseen tekstiviestillä. Tekstiviesteihin vastataan arkipäivisin klo 8-16 välisenä aikana.

Ilta- ja yöaikaan päivystää Akuutti24.

Puhelinasiointi
Puhelin:
Puhelin: +358 3 8802401
Tekstiviesti, ajan peruutus:
Tekstiviesti, ajan peruutus: +358 45 73959196
Puhelinajat
ma 08:00 - 15:00
ti 08:00 - 15:00
ke 08:00 - 15:00
to 08:00 - 15:00
pe 08:00 - 14:00

Kiireellisissä asioissa suosittelemme yhteydenottoa aamulla klo: 8-10 ja kiireettömissä tapauksissa voit olla meihin mahdollisuuksiesi mukaan yhteydessä klo: 10 jälkeen.

Voit perua varatun aikasi tekstiviestillä 24 tuntia aiemmin. Saadaksesi tarvittaessa uuden ajan sinun on soitettava sote-keskukseen. Jos perut aikasi alle 24 tuntia varauksesta, hyväksytyksi syyksi voidaan katsoa esim. äkillisen sairastumisen. Peruuttamatta jätetystä ajasta perimme maksun. Lisäohjeita: https://paijat-sote.fi/laakariin-ja-hoitoon/ajan-peruminen/

Ilmoita tekstiviestissä kaikki nimesi, syntymäaika (ilman loppuosaa), päivä ja aika sekä kenelle aika on varattu. Huonokuuloiset ja kuulovammaiset asiakkaamme voivat olla yhteydessä sote-keskukseen tekstiviestillä. Tekstiviesteihin vastataan arkipäivisin klo 8-16 välisenä aikana.

Puhelinasiointi
Takaisinsoittopalvelu:
Takaisinsoittopalvelu: +358 3 41089420
Tekstiviesti, kuulovammaiset:
Tekstiviesti, kuulovammaiset: +358 45 73965598
Aukioloajat
ma 08:00 - 20:00
ti 08:00 - 20:00
ke 08:00 - 20:00
to 08:00 - 20:00
pe 08:00 - 20:00
la 10:00 - 16:00

Huonokuuloiset ja kuulovammaiset asiakkaamme voivat olla yhteydessä sote-keskukseen tekstiviestillä tekstiviestinumeroon. Huomioithan, että tekstiviestipalvelu palvelee vain kuulovammaisia asiakkaita.

Iitin sote-keskus on perustason sote-keskus, jossa osa toiminnoista keskitetään laajan sote-keskuksen yhteyteen. Iittiläiset voivat käyttää kiireellisten asioiden hoitoon Lahden sote-keskuksen päivystystä sen ollessa auki.

Puhelinasiointi
Takaisinsoittopalvelu:
Takaisinsoittopalvelu: +358 3 41089420
Tekstiviesti, kuulovammaiset:
Tekstiviesti, kuulovammaiset: +358 45 73965599
Takaisinsoittopalvelu
ma 08:00 - 20:00
ti 08:00 - 20:00
ke 08:00 - 20:00
to 08:00 - 20:00
pe 08:00 - 20:00
la 10:00 - 16:00

Huonokuuloiset ja kuulovammaiset asiakkaamme voivat olla yhteydessä sote-keskukseen tekstiviestillä tekstiviestinumeroon. Huomioithan, että tekstiviestipalvelu palvelee vain kuulovammaisia asiakkaita.

Kärkölän sote-keskuksessa sairaanhoitajan vastaanottopalveluita on saatavilla sote-keskuksen aukioloaikojen puitteissa.

Kärköläläiset voivat käyttää kiireellisten asioiden hoitoon Lahden Kaupunginsairaalan päivystystä sen ollessa auki.

Puhelinasiointi
Takaisinsoittopalvelu:
Takaisinsoittopalvelu: +358 3 41089420
Tekstiviesti, kuulovammaiset:
Tekstiviesti, kuulovammaiset: +358 45 73965598
Takaisinsoittopalvelu
ma 08:00 - 20:00
ti 08:00 - 20:00
ke 08:00 - 20:00
to 08:00 - 20:00
pe 08:00 - 20:00
la 10:00 - 16:00

Huonokuuloiset ja kuulovammaiset asiakkaamme voivat olla yhteydessä sote-keskukseen tekstiviestillä tekstiviestinumeroon. Huomioithan, että tekstiviestipalvelu palvelee vain kuulovammaisia asiakkaita.

Lahden sote-keskuksessa on saatavilla lääkärin ja sairaanhoitajan ajanvarauksellista ja päivystyksellistä vastaanottoa. Lisäksi sote-keskus tarjoaa fysioterapian suoravastaanottopalveluita, ehkäisyneuvontapalveluita, päihde- ja mielenterveyspalveluita sekä terveyssosiaalityötä.

Lahden sote-keskuksessa palvelevat myös suun terveydenhuollon palvelut.

Puhelinasiointi
Takaisinsoittopalvelu:
Takaisinsoittopalvelu: +358 3 41089420
Tekstiviesti, kuulovammaiset:
Tekstiviesti, kuulovammaiset: +358 45 73965600
Takaisinsoittopalvelu
ma 08:00 - 20:00
ti 08:00 - 20:00
ke 08:00 - 20:00
to 08:00 - 20:00
pe 08:00 - 20:00
la 10:00 - 16:00

Huonokuuloiset ja kuulovammaiset asiakkaamme voivat olla yhteydessä sote-keskukseen tekstiviestillä tekstiviestinumeroon. Huomioithan, että tekstiviestipalvelu palvelee vain kuulovammaisia asiakkaita.

Nastolan sote-keskuksessa on saatavilla lääkärin ja sairaanhoitajan ajanvarauksellista ja päivystyksellistä vastaanottoa. Lisäksi sote-keskus tarjoaa fysioterapian suoravastaanottopalveluita, ehkäisyneuvontapalveluita, päihde- ja mielenterveyspalveluita sekä terveyssosiaalityötä. Lahden sote-keskuksessa palvelevat myös suun terveydenhuollon palvelut.

Puhelin:
Puhelin: +358 3 8194260
Tekstiviesti, ajan peruutus:
Tekstiviesti, ajan peruutus: +358 45 73959198
Aukioloajat
ma 08:00 - 15:00
ti 08:00 - 15:00
ke 08:00 - 15:00
to 08:00 - 15:00
pe 08:00 - 14:00

Kiireellisissä asioissa suosittelemme yhteydenottoa aamulla klo: 8-10 ja kiireettömissä tapauksissa voit olla meihin mahdollisuuksiesi mukaan yhteydessä klo: 10 jälkeen.

Voit perua varatun aikasi tekstiviestillä 24 tuntia aiemmin. Saadaksesi tarvittaessa uuden ajan sinun on soitettava sote-keskukseen. Jos perut aikasi alle 24 tuntia varauksesta, hyväksytyksi syyksi voidaan katsoa esim. äkillisen sairastumisen. Peruuttamatta jätetystä ajasta perimme maksun. Lisäohjeita: https://paijat-sote.fi/laakariin-ja-hoitoon/ajan-peruminen/

Ilmoita tekstiviestissä kaikki nimesi, syntymäaika (ilman loppuosaa), päivä ja aika sekä kenelle aika on varattu. Huonokuuloiset ja kuulovammaiset asiakkaamme voivat olla yhteydessä sote-keskukseen tekstiviestillä. Tekstiviesteihin vastataan arkipäivisin klo 8-16 välisenä aikana.

Puhelinasiointi
Puhelin:
Puhelin: +358 3 8802930
Tekstiviesti, ajan peruutus:
Tekstiviesti, ajan peruutus: +358 45 73959194
Aukioloajat
ma 08:00 - 15:00
ti 08:00 - 15:00
ke 08:00 - 15:00
to 08:00 - 15:00
pe 08:00 - 14:00

Sote-keskuksessa on terveyden- ja sairaanhoidon vastaanottopalvelut joihin kuuluu lääkärin ja sairaanhoitajan vastaanotot, diabeteksen hoito, muistivastaanotto, psykologipalvelut, reseptien uusinta, hoitotarvikejakelu, sosiaalikuraattorin sekä suunterveydenhuollon palvelut.

Ajanvarauksen yhteydessä tehdään hoidontarpeen arviointi. Pääsääntöisesti sinut ohjataan ensin sairaanhoitajan vastaanotolle ja tarvittaessa lääkärin vastaanotolle.

Käytössämme on takaisinsoittopalvelu ja ruuhkatilanteissa puhelusi ohjautuu vastaajaan. Otamme sinuun yhteyttä saman päivän aikana.

Kiireellisissä asioissa suosittelemme yhteydenottoa aamulla klo: 8-10 ja kiireettömissä tapauksissa voit olla meihin mahdollisuuksiesi mukaan yhteydessä klo: 10 jälkeen.

Voit perua varatun aikasi tekstiviestillä 24 tuntia aiemmin. Saadaksesi tarvittaessa uuden ajan sinun on soitettava sote-keskukseen. Jos perut aikasi alle 24 tuntia varauksesta, hyväksytyksi syyksi voidaan katsoa esim. äkillisen sairastumisen. Peruuttamatta jätetystä ajasta perimme maksun. Lisäohjeita: https://paijat-sote.fi/laakariin-ja-hoitoon/ajan-peruminen/

Ilmoita tekstiviestissä kaikki nimesi, syntymäaika (ilman loppuosaa), päivä ja aika sekä kenelle aika on varattu. Huonokuuloiset ja kuulovammaiset asiakkaamme voivat olla yhteydessä sote-keskukseen tekstiviestillä. Tekstiviesteihin vastataan arkipäivisin klo 8-16 välisenä aikana.

Ilta- ja yöaikaan päivystää Akuutti24.

Riskiryhmiin kuuluvien koronarokotukset

Tehosterokotus muunnosviruksia vastaan voimakkaasti immuunipuutteisille 12 vuotta täyttäneille

Uutta syystalven 2023 tehosteannoksena annettavaa rokotevalmistetta on saatavilla voimakkaasti immuunipuutteisille 12 vuotta täyttäneille. Lue uutinen täältä.

Tehosterokotus muunnosviruksia vastaan 65 vuotta täyttäneille tai riskiryhmään kuuluville

Jos kuulut seuraaviin ryhmiin, sinulle suositellaan tällä hetkellä muunnosviruksia vastaan kehitettyä tehosterokotusta yhden kerran. Tehosterokotusta suositellaan huolimatta siitä, kuinka monta rokotetta olet aiemmin saanut tai kuinka monta kertaa olet sairastanut koronan.

Rokotuspisteillämme annamme tehosterokotteina muunnosviruksia vastaan kehitettyjä koronarokotteita.

Tehosterokotteen voi ottaa, kun edellisestä rokotuksesta tai taudin sairastamisesta on kulunut vähintään kolme kuukautta. Kun olet saanut yhden tehosterokotuksen muunnosviruksia vastaan, sinulle ei anneta toista ennen seuraavia suosituksia.

 

Koronarokotukset riskiryhmään kuuluville lapsille 6 kuukauden iästä lähtien

6 kk – 11-vuotiaiden lasten koronarokotustarpeen arvioi hoitava lääkäri.

Rokotukseen ei voi varata aikaa ennen kuin terveydenhuollon ammattilainen on ottanut kantaa lapsen rokotuksiin. Jos lapsellasi on hoitosuhde keskussairaalan lastentautien poliklinikalle, rokotustarve voidaan arvioida siellä. Muutoin arvion saa neuvolasta tai sote-keskuksesta puhelimitse.

Aika rokotukseen varataan sähköisesti alla olevan linkin kautta.

Rokotuksia voidaan erityisestä syystä antaa myös muille lapsille yksilöllisen harkinnan ja riskinarvion perusteella, esimerkiksi matkan kohdemaan niin vaatiessa. Astmaa ja diabetesta sairastavat lapset eivät kuulu vakavan koronataudin riskiryhmiin, joten heille rokotuksesta ei arvioida olevan erityistä hyötyä. Lisää tietoa THL:n sivuilta: 6 kuukauden – 11 vuoden ikäisten lasten koronarokotukset – THL.

6kk-4-vuotiaille koronarokotuksen perussarjaan kuuluu kolme annosta Comirnaty 3 mikrog/annos -rokotetta. 5–11-vuotiaille annetaan BioNTech-Pfizerin Comirnaty-koronarokotteen tälle ikäryhmälle tarkoitettua valmistetta. Katso rokotusten annosvälit THL:n sivuilta kohdasta Lasten rokotukset

Lisätietoja lasten rokotuksista

THL: Tietoa koronarokotuksesta 12–15-vuotiaalle nuorelle
THL: Tietoa 12–15-vuotiaan huoltajalle 

Jos 12-15-vuotiaalla on omat pankkitunnukset, hän voi varata ajan sähköisesti rokotuspisteille.  Toisen tiedoilla ei aikaa saa varata. 12-15-vuotiaat voivat ottaa rokotteen myös walk-in -rokotuspisteellä.

Alaikäinen voi itse päättää rokottamisesta, jos rokotteen antava terveydenhuollon ammattilainen arvioi, että lapsi tai nuori ikänsä ja kehitystasonsa perusteella kykenee päättämään rokotuksestaan. Jos alaikäinen ei kykene itse päättämään asiasta, tarvitaan kaikkien huoltajien suostumus joko kirjallisesti tai suullisesti paikan päällä. Jos lapsi tulee rokotukseen vain toisen huoltajan kanssa, tulee poissaolevalta huoltajalta olla allekirjoitettu suostumuslomake.

Ethän tuo lasta rokotukselle, jos lapsella on hengitystie- tai vatsaoireita tai kuumetta. Myös lapsen saattajan tulee olla oireeton.

 

Millä aikavälillä voin saada rokoteannokset?

Katso eri ryhmille tarjottavien koronarokotusten annosvälit (THL)

Rokotusoikeus ja annosvälin toteutuminen tarkistetaan rokotuspisteellä.

Ohje ajan varaamiseen

Katso tästä sähköisen ajanvarauksen ohje

Jos varaat aikaa useammalle henkilölle, on järjestelmästä kirjauduttava välillä ulos, ja varattava toinen aika tämän henkilön omilla pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Sähköinen ajanvaraus toisen henkilön puolesta on mahdollista puolesta-asioinnin kautta.  Jos sinulla on voimassa turvakielto väestörekisteritiedoissa, ei eAsiointi eikä sähköinen ajanvaraus ole mahdollista.

Ajan peruminen tai siirtäminen

Jos et pääse rokotukseen, on tärkeää, että perut varatun ajan. Sähköisesti varatun ajan voi perua sähköisen ajanvarausjärjestelmän kautta. Jos sähköisesti varatun ajan peruu puhelimitse, peruttu aika jää näkyviin sähköiseen ajanvarausjärjestelmään. Puhelimitse varatun ajan voi perua vain puhelimitse. Rokotuspisteellä sairaanhoitajan varaama tehosterokotusaika perutaan tai siirretään puhelimitse.

Ajan siirtäminen: peru ensin varatut ajat, ja varaa uudet ajat.

Meillä käytössä olevia rokotteita

  • mRNA-rokotteet Biontech-Pfizerin Comirnaty ja Modernan Spikevax. Rokotteet ovat samanlaisia tehon ja haittavaikutusten suhteen ja rokotteiden ns. ristiinkäyttö on mahdollista. Siten rokotuspisteellä saatetaan tarjota eri valmistetta kuin mitä olet saanut edellisillä rokotuskierroksilla.
  • Jos mRNA-rokote ei sovi terveydellisen esteen vuoksi, annetaan Janssenin rokotetta.
  • Novavaxin Nuvaxovid -koronarokote henkilöille, joille ei voida antaa mRNA- tai virusvektorirokotetta esimerkiksi aikaisemmin tulleen allergisen reaktion takia. Rokotetta voidaan antaa 18 vuotta täyttäneille ja sitä vanhemmille 1. tai 2. rokoteannoksena ja vain poikkeustapauksissa 3. tai 4. annoksena. Perusrokotussarjaan kuuluu kaksi rokotusta. Nuvaxovid-rokotetta saa vain ajanvarauksella, ja ajan voi varata soittamalla numeroon 03 410 89 420 (ma–pe 8–15).

Käytössä olevien rokotteiden tiedetään estävän erittäin tehokkaasti oireista koronatautia ja erityisesti vaikeita tautimuotoja.

Modernan rokotetta ei suositella alle 30-vuotiaille miehille tai pojille, sillä sen saaneilla nuorilla miehillä on raportoitu hyvin harvinaisena haittavaikutuksena sydänlihastulehdusta.

Valmistautuminen rokotukseen

Ethän tule rokotukseen, jos sinulla on kuumetta, hengitystieoireita tai vatsaoireita. Tarvittaessa peru varattu aika. Rokotus annetaan olkavarren yläosaan, joten pukeudu vaatetukseen, jossa olkavarsi on helppo paljastaa. Ota mukaan henkilöllisyystodistuksesi (myös ajokortti tai Kela-kortti käyvät). Rokotuksen jälkeen seuranta-aika on 15 minuuttia, tai mikäli olet saanut aikaisemmin jostakin rokotteesta tai lääkkeestä anafylaktisen reaktion, on seuranta-aika 30 minuuttia. Varaudu tähän aikataulussasi.

Päijät-Soten rokotuspiste on tarkoitettu vain alueellamme asuville.  Jos ulkopaikkakuntalainen työskentelee, asuu tai opiskelee pidempiaikaisesti Päijät-Hämeessä, voi hän hakea rokotteen Päijät-Soten rokotuspisteeltä.

Rokotus on vapaaehtoinen ja maksuton. Noudatathan turvaväli- ja maskisuosituksia rokotuspisteelle tullessasi.

Koronarokotustodistus

Suomessa annetuista rokotuksista saa tulostettua EU:n koronatodistuksen Omakannasta. Löydät linkin todistusosioon Omakannan etusivulta.

Näkymä Omakannasta:

Jos et näe koronatodistusta Omakannassa, olethan yhteydessä rokotuksen antaneeseen yksikköön (sote-keskus tai työterveys). Kirjaamisessa tai tietojen siirtymisessä voi olla virhe, joka tulee korjata.

Jos Omakanta-palvelua ei käytä tai todistuksen hakee alaikäisen lapsen puolesta, voi koronatodistuksen noutaa tulosteena omasta sote-keskuksesta. Sote-keskukseen voi olla ensin yhteydessä puhelimitse, jotta henkilökunta voi tarkastaa, että tiedot koronatodistuksessa ovat oikein.