Asiakas- ja potilasturvallisuus

Asiakas- ja potilasturvallisuuteen kuuluvat palvelun, hoidon ja hoivan sekä lääkehoidon turvallisuus ja terveydenhuollon laitteiden ja tarvikkeiden turvallisuus.

Mitä tarkoittaa asiakas- ja potilasturvallisuus

Asiakas- ja potilasturvallisuus ovat tärkeä osa palvelun, hoidon ja hoivan laatua. Siihen kuuluvat

  • palvelun, hoidon ja hoivan turvallisuus
  • lääkehoidon turvallisuus
  • terveydenhuollon laitteiden ja tarvikkeiden turvallisuus

Asiakkaan ja potilaan näkökulmasta turvallisuus on sitä, että hän saa tarvitsemansa palvelun, hoidon ja hoivan oikeaan aikaan oikeassa paikassa eikä niistä aiheudu hänelle haittaa.

Päijät-Hämeen hyvinvointialueella toimii osaava ja ammattitaitoinen henkilökunta, jonka tehtävänä on tarjota laadukasta ja turvallista palvelua, hoitoa ja hoivaa.

1. Riittävät tiedot

Sinua hoitavilla henkilöillä tulee olla riittävät tiedot oireistasi ja sairauksistasi sekä ajantasaiset yhteystietosi. Ilmoita, jos niissä on tapahtunut muutoksia.

2. Henkilöllisyyden varmistaminen

Muistuta rohkeasti, jos henkilökunta unohtaa kysyä henkilötietojasi, kun esimerkiksi menet tutkimuksiin, sinulle annetaan lääkkeitä tai tutkimustuloksiasi käsitellään.

3. Muistiinpanot

Kirjoita muistiin, mitä haluat kertoa tai kysyä. Pyydä hoitohenkilökunnalta tietoa kirjallisesti muistisi tueksi.

4. Kysy rohkeasti

Kysy hoitovaihtoehdoista ja siitä, miten hoitosi etenee. Kysy myös lääkkeistä ja niiden haittavaikutuksista. Varmista, ymmärsitkö asiat oikein.

5. Lääkitys

On tärkeää, että lääkityslistasi on ajan tasalla hoitopaikassa ja apteekissa. Voit pyytää tarkistusta. Omin päin ei pidä muuttaa lääkitystä.

6. Ohjeiden noudattaminen

Noudata saamiasi hoito-ohjeita. Kerro, jos se tuottaa sinulle vaikeuksia.

7. Osallistuminen

Osallistu oman hoitosi suunnitteluun ja päätöksentekoon. Anna palautetta saamastasi hoidosta.

8. Kivut

Kerro, jos sinulla on kipuja. Kerro myös, missä ja miten ne tuntuvat.

9. Omaisen tai läheisen läsnäolo

Läheinen tai omainen voi halutessasi osallistua hoitoosi.

10. Jos jokin mietityttää

Jos jokin asia mietityttää sinua, ota se heti puheeksi. Voit myös jälkikäteen olla yhteydessä sinua hoitavaan tahoon.

Lisätietoja löydät THL:n laatimasta Potilaan oppaasta.

Kerro meille hoitoosi, hoivaasi tai palveluusi liittyvästä vaaratilanteesta.

Voit tehdä ilmoituksen omasta tai läheisesi saamasta hoidosta, hoivasta tai palvelusta.