Päijät-Soten chatbotti

Olemme Päijät-Hämeessä ensimmäisten joukossa Suomessa kehittämässä kaikki alueen julkiset sosiaali- ja terveyspalvelut kattavaa chatbottia eli robottiasiakaspalvelijaa. Uudistuvan Päijät-Sote-nettisivun rinnalla robottiasiakaspalvelija tarjoaa selkeää ja helposti saavutettavaa tietoa palveluistamme.

Hyvinvointialueessamme on paljon erilaisia palveluita ja niiden opettaminen robottiasiakaspalvelijalle vaatii vielä paljon jatkuvaa työtä. Aluksi robottiasiakaspalvelija varmasti ohjaa usein väärin tai ei osaa vastata kysymykseen lainkaan. Kiitos jokaisesta robottiasiakaspalvelijallemme esitetystä kysymyksestä, sillä niiden avulla tiedämme mitä tietoa haetaan ja voimme opettaa robotille juuri oikeita asioita. 

Mikä on robottiasiakaspalvelija?

Robottiasiakaspalvelijan kuva

Päijät-Sotella on käytössä robottiasiakaspalvelijana hybridichatbotti. Chatbotti on automatisoituja tehtäviä suorittava ohjelma, joka jäljittelee ihmisten välistä keskustelua. Hybridi tarkoittaa, että botti hyödyntää ennalta opetettuja vuorovaikutuspolkuja ja osaa myös tulkita vapaata tekstiä.    

Mitä asioita robottiasiakaspalvelija on jo opetellut?  

Olemme koostaneet useimmin kysyttyjen kysymysten pohjalta sisältöjä robottiasiakaspalvelijan vastausvarastoksi. Robottiasiakaspalvelija julkaistaan 30.9.2021, jonka jälkeen täydennämme sisältöjä robottiasiakaspalvelijalle esitettyjen kysymysten mukaan. Robottiasiakaspalvelijan kehittämisessä on mukana iso joukko asiantuntijoita seuraavilta toimialoilta: 

  • Päivystysapu 116117 
  • Avosairaanhoito 
  • Ikääntyneiden palvelut 
  • Kuntoutus ja apuvälinepalvelut 
  • Sosiaali- ja potilasasiavastaava 
  • Sosiaalihuolto: asiakasohjaus ja neuvonta Polku, työikäisten palvelut 
  • Suun terveydenhoito 
  • Synnytysosasto 
  • Hyvinvointialueen yhteiset asiat, muun muassa ajanvaraus ja yhteystiedot 
  • Äitiys- ja lastenneuvola 

Miten robottiasiakaspalvelijalta saa varmimmin vastauksen?

Kirjoita lyhyt ja selkeä kysymys ja vain yksi asia kerrallaan. Yksi sana tai muutaman sanan lause toimivat parhaiten. Mikäli saat selkeästi väärän vastuksen kysymykseesi, jätäthän palautetta, jotta voimme opettaa robottiasiakaspalvelijaamme. Voit antaa palautetta robottiasiakaspalvelijan vastauskuplan oikean yläkulman kynäsymbolia klikkaamalla. 

Miksi robottiasiakaspalvelija? 

Haluamme, että tieto palveluistamme on saatavilla tasalaatuisesti ja nopeasti kaikille ajasta ja paikasta riippumatta. Muut asiakasohjaus- ja neuvontapalvelumme säilyvät ennallaan eli tarjolla on robottiasiakaspalvelijan myötä useampi tapa löytää tietoa. 

Onko live chat edelleen käytettävissä? Chatin ihmisasiakaspalvelijan kuva

Päijät-Soten nettisivujen Asiakaspalvelu-painikkeesta saatavilla olevat live chat -kanavat ovat edelleen käytössä ja asiantuntijat vastaavat niissä reaaliaikaisesti. Live chattien aukioloajat vaihtelevat toimialakohtaisesti.