Päijät-Sote: Oikein valittu apuväline helpottaa ikääntyneen arjen sujumista

image received via email

Päijät-Sote: Oikein valittu apuväline helpottaa ikääntyneen arjen sujumista 

Ikääntyneen kotona asumista voidaan tukea ja arjen sujumista helpottaa erilaisilla apuvälineillä. Niillä voidaan myös edistää kuntoutumista. Päijät-Sote luovutti viime vuonna asiakkaidensa käyttöön kuntoutusta varten yhteensä lähes 53 000 apuvälinettä. Tavallisimpia apuvälinekeskuksesta luovutettuja välineitä olivat kävelytelineet, pyörätuolit, suihkutuolit ja wc-istuimien korotukset sekä tukisukat. Vuoden aikana myös huollettiin liki 8 000 apuvälinettä.  

Päijät-Sote ostaa apuvälineet yhteistyökumppaneilta, jotka on kilpailutettu lainsäädännön ohjaamana. Uusia apuvälineitä hankittiin viime vuonna yli 3,6 miljoonalla eurolla, kun mukaan lasketaan myös kuulokojeiden ja uniapnealaitteiden hankinnat. Tulosyksikköpäällikkö Tarja Tiitinen terapia- ja apuvälinepalveluista kertoo, että apuvälineitä myönnetään asiakkaiden käyttöön valtakunnallisten ohjeiden perusteella, jotta yhdenvertaisuuden tavoite täyttyisi. Apuvälinelainaukset ja -huollot ovat asiakkaalle maksuttomia palveluita. 

Keskussairaalalla sijaitsevassa Hollolan apuvälinekeskuksessa työskentelevä apuvälineasiantuntija Arja Kumpu ottaa asiakkaita vastaan pääasiassa ajanvarauksella vastaanotollaan, ja mutkikkaammissa asioissa hän tekee tarvittaessa myös kotikäyntejä. 

Vastaanotollani sovitamme erilaisia apuvälinemalleja. Säädämme mallin yksilöllisesti oikeisiin asetuksiin ja opastan sen käyttöön perusteellisesti. Asiakkaan ei tarvitse itse tietää, mikä apuväline auttaisi ongelmaan, vaan ainoastaan mikä on hänen ongelmansa. Minun tehtäväkseni jää sen ratkaiseminen, Arja rohkaisee. 

Hollolalainen Pirkko Suutari on toiminut 11 vuotta miehensä Martti Suutarin omaishoitajana. Hän kertoo, että kokemukset apuvälinekeskuksen palveluista ovat hyviä, ja esimerkiksi henkilönostin voisi tuoda merkittävää parannusta pariskunnan elämänlaatuun. 

Apuvälineet vaikuttavat sekä henkiseen hyvinvointiin että fyysiseen kunnossa pysymiseen. Kotihoidon väki käy luonamme kahdesti päivässä, ja käyntikertoja olisi mahdollista saada enemmänkin. Haluan kuitenkin säilyttää tietynlaisen itsenäisyyden. On mukavaa, jos henkilönostimen avulla pystyn siirtämään Martin kahvipöytään muiden joukkoon, kun kotiimme tulee vieraita. Muun muassa tällaisten apuvälineiden ansiosta Martti on voinut olla näinkin pitkään kotona. 

Apuvälinetarpeen arviointiin pääsee ilman lähetettä alueen sote-keskuksissa. Päijät-Soten verkkosivujen chat-palvelun ja kysy neuvoa -lomakkeen kautta voi tiedustella palveluista yleisesti. Suunnitteilla on myös sähköinen ajanvaraus. Ilman ajanvarausta voi tiettyinä aikoina asioida Asikkalan, Lahden ja Orimattilan sote-keskuksien apuvälinekeskuksissa. Apuvälinekeskuksen omasta puhelinpalvelusta (044 4823 215) voi kysyä neuvoa tai varata vastaanottoajan asiantuntijalle, joka arvioi esimerkiksi liikkumiseen, hygieniaan ja päivittäisiin toimintoihin liittyvien apuvälineiden tarvetta. Sähkömopojen ja -pyörätuolien, kommunikoinnin apuvälineiden ja muiden erikoisapuvälineiden tarve arvioidaan keskussairaalan apuvälinekeskuksessa. Arvioon pääsee lääkärin lähetteellä tai kuntoutuslaitoksen kuntoutuspalautteella. Tarpeettomaksi jääneen apuvälineen voi palauttaa ilman ajanvarausta mihin tahansa Päijät-Soten sote-keskukseen. 

Kuvassa: Apuvälineasiantuntija Arja neuvoo, kun Martin omaishoitajana toimiva Pirkko harjoittelee henkilönostimen käyttöä. 

Lisätietoja: 
Tarja Tiitinen, tulosyksikköpäällikkö, terapia- ja apuvälinepalvelut, p. 044 7195 642 
Riikka Pyykkönen, palveluesimies, apuvälinekeskus, p. 044 7195 640 

Päijät-Sote kokoaa hyvinvointiyhtymän järjestämät erikoissairaanhoidon, sosiaali- ja perusterveydenhuollon sekä ympäristöterveydenhuollon palvelut yhden nimen alle. Edistämme alueemme asukkaiden terveyttä, hyvinvointia ja toimintakykyä ihmisestä välittäen, yhdessä tehden ja rohkeasti uudistuen.

www.paijat-sote.fi