Turvapalvelu

Turvapalvelu on kotiin annettava tukipalvelu, jonka tarkoituksena on vahvistaa asiakkaan turvallisuutta ja itsenäistä kotona selviytymistä

Turvapalveluilla tuetaan kotona asumista niiden henkilöiden kohdalla, joiden sairaus tai vamma vaikeuttaa päivittäistä elämää ja aiheuttaa vaaratilanteita esimerkiksi kohonneen kaatumisriskin vuoksi. Turvapalvelun avulla asiakkaat saavat apua äkillisessä tilanteessa ympäri vuorokauden.

Turvapalvelun myöntäminen perustuu asiakkaan palvelutarpeen arviointiin ja Hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluiden myöntämisperusteisiin. Asiakkaan yksilöllisiin tarpeisiin sopivat laiteratkaisut arvioidaan ja suunnitellaan yhdessä asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa. Laitteet ovat kuukausimaksuun perustuvia vuokralaitteita.

Turvapuhelin

Turvapuhelin on kotiin asennettava turvalaite, joka koostuu turvapuhelimesta ja turvarannekkeesta. Turvapuhelimeen on mahdollista liittää myös erilaisia lisälaitteita, kuten esimerkiksi lisäranneke samassa taloudessa asuvalle puolisolle tai ovihälytin. Turvapuhelin toimii vain kodin sisätiloissa.

Hälytyksen tekeminen on helppoa: Turvarannekkeen painallus avaa puheyhteyden asiakkaan ja turvapalvelukeskuksen välille. Tapahtuman kulku ja keskustelu tallennetaan. Asiakkaan kotiin tehdään tarvittaessa auttamiskäynti turva-auttajan toimesta. Asiakas voi tehdä turvarannekkeella hälytyksen mistä tahansa oman kotinsa sisätiloista. Turvapuhelimen herkkä mikrofoni toistaa heikotkin äänet huoneistosta ja soittajan avunsaanti on varmistettu, vaikka hän ei pystyisi puhumaan.

Turvapuhelin on tarkoitettu yksittäisiin, ei toistuviin auttamistarpeisiin. Turvapuhelinta ei ole tarkoitettu keskustelulinjaksi tai hoitajan kutsujärjestelmäksi muissa kuin äkillisissä tilanteissa. Jos asiakas ei ymmärrä turvapuhelimen käyttötarkoitusta ja laitteiden toimintoja, turvapalvelu voidaan lopettaa.

Turvapuhelimesta tulee tehdä koesoitto kerran kuukaudessa sekä aina sähkökatkon jälkeen. Koesoitto tehdään tavallisen hälytyksen tapaan turvarannekkeen hälytyspainiketta painamalla. Kun puheyhteys turvapalvelukeskukseen avautuu, tulee koesoittajan kertoa kyseessä olevan koesoitto. Koesoiton tarkoituksena on testata, että turvapuhelin toimii moitteettomasti. Säännöllisen kotihoidon asiakkaiden koesoitoista vastaa kotihoidon henkilöstö. Muissa tapauksissa turvapuhelimen käyttäjä vastaa itse koesoiton tekemisestä.

Paikantava turvapuhelin

Paikantava turvapuhelin on tarkoitettu muistisairaille asiakkaille, jotka liikkuvat kodin ulkopuolella. Paikantavan turvapuhelimen avulla turvahälytys voidaan tehdä mistä tahansa, myös kodin ulkopuolelta. Apu löytää helposti paikalle kelloon asennetun paikannuksen avulla. Paikantavaan turvapuhelimeen sisältyy paikantava kello tavallisella rannekkeella, kotilatauslaite sekä kellon lukon avain dementiarannekkeeseen, mikäli asiakkaan käytössä on dementiaranneke tavallisen rannekkeen sijaan. Laitteen mukana tulevassa paketissa on myös kellon taustaohjelman www-osoite, käyttäjätunnus sekä salasana. Ohjelman avulla omaiset sekä ammattilaiset voivat seurata asiakkaan liikkumista ja tarvittaessa paikantaa hänet. Paikantamiseen tarvitaan aina asiakkaan lupa, jonka asiakas antaa allekirjoittamalla turvapalveluhakemuksen.

Paikantavaan turvapuhelimeen voidaan asettaa turvarajat, joiden ylittämisestä tulee hälytys turvapalvelukeskukseen. Kellon puhelinominaisuuden avulla asiakkaaseen saadaan aina puheyhteys ja tarvittaessa asiakas voidaan opastaa omaan kotiinsa puheyhteyden avulla. Turvarajojen lisäksi paikantavaan turvapuhelimeen voidaan ohjelmoida 4–5 puhelinnumeroa, joista asiakkaalle voidaan soittaa suoraan asiakkaan ranteessa olevaan kelloon. Laite voidaan asentaa vastaamaan puheluihin automaattisesti, jolloin asiakkaaseen saa aina puheyhteyden.

Paikantavan turvapuhelimen kellon akku tulee ladata päivittäin vähintään 10–15 minuuttia / kerta. Akun kesto on käytöstä riippuvainen. Säännöllisen kotihoidon asiakkaiden kellon lataamisesta vastaa kotihoidon henkilöstö. Muissa tapauksissa paikantavan turvapuhelimen käyttäjä itse tai esimerkiksi käyttäjän omaiset vastaavat kellon päivittäisestä lataamisesta.

Asiakasmaksut

Turvapalveluista peritään kuukausimaksu, jonka asiakas voi valita kahdesta vaihtoehdosta. Asiakasmaksu peritään koko kuukaudelta riippumatta siitä, missä vaiheessa kuukautta turvapalveluiden laitteet on asennettu tai palautettu. Sairaalajakso tai muu poissaolojakso ei keskeytä asiakasmaksua.

Vaihtoehto 1: Turvapalvelun kuukausimaksu 40 € / kk. Kuukausimaksu ei sisällä toteutuneita auttamiskäyntejä, vaan auttamiskäynti maksaa erikseen 13,40 € / kerta.

Vaihtoehto 2: Turvapalvelun kuukausimaksu 57 € / kk. Kuukausimaksu sisältää kaikki toteutuneet auttamiskäynnit. Turvapuhelimeen liitettävät lisälaitteet ja paikantava turvapuhelin ovat käytettävissä vain tässä vaihtoehdossa.

Jos turvaranneke katoaa tai turvaranneke rikotaan, asiakkaalta voidaan periä asiakasmaksu kadonneesta tai rikkoutuneesta turvarannekkeesta (turvarannekkeen asiakasmaksu 65 €, paikantavan turvarannekkeen asiakasmaksu 260 €).

Turvapalvelun käydessä tarpeettomaksi, päättyy asiakasmaksun laskutus vasta, kun turvapalvelulaiteet on palautettu Päijät-Hämeen hyvinvointialueelle.

Turvapalvelun hakeminen

Turvapalvelua voit hakea Asioi verkossa – Lomakkeet – Ikääntyneiden palveluhakemukset ja liitteet

Avaimeton ovenavaus

Päijät-Hämeen hyvinvointialue käyttää kerrostaloissa ja joidenkin rivitaloissa asuvien turvapalveluasiakkaiden ovien avaamiseen avaimetonta ovenavausta eli sähkölukkoa. Turva-auttajien lisäksi avaimetonta ovenavausta voi käyttää myös hyvinvointialueen ensihoito ja pelastustoimi. Avaimettomassa ovenavauksessa käytetään Tunstall Oy:n Care Lock -järjestelmää, jonka asennusta ja käyttöä varten Tunstall Oy hoitaa tarvittavat taloyhtiöiden isännöitsijäluvat. Avaimettoman ovenavausjärjestelmän asentaminen ja poistaminen on turvapalveluasiakkaille maksutonta. Muissa kuin kerrostaloissa käytetään tavallista avainta. Kaikilta turvapalveluasiakkailta pyydetään avain turvapalveluiden alkaessa.

Laitteiden palautus

Turvapalveluiden laitteet palautetaan Päijät-Hämeen hyvinvointialueelle. Laitteiden palautus on asiakkaan/asiakkaan läheisverkoston vastuulla. Laitteiden palautuksen yhteydessä Päijät-Hämeen hyvinvointialue luovuttaa asiakkaan avaimen laitteiden palauttajalle. Laitteiden palautusosoitteen ja ohjeet saatte soittamalla kotihoidon yhteyspuhelimeen 044 440 3962 ma-su klo 7–22. Yhteyspuhelimessa on käytössä takaisinsoittojärjestelmä. Järjestelmään tulee jättää nimi sekä viesti, että asia koskee turvalaitteiden palautusta.

Asiakasturvallisuuden takaamiseksi osoitteen ja / tai avaimen muutoksista tulee ilmoittaa viipymättä Päijät-Hämeen hyvinvointialueelle puhelimitse 044 018 7157 (ma-pe klo 9–12)!

 

Yhteystiedot

Palvelupiste · Lahti
Puhelin:
Puhelin: +358 44 4825050
Osoite:
Aleksanterinkatu 18, 15140 Lahti
2. kerros
Osoite: Aleksanterinkatu 18, 15140 Lahti
2. kerros
Aukioloajat
ma 09:00 - 15:00
ti 09:00 - 15:00
ke 09:00 - 16:00
to 09:00 - 15:00
pe 09:00 - 15:00

Ikääntyneiden asiakasohjauksesta saat tietoa ja ohjausta kaikista ikääntyneiden arkea tukevista asioista. Neuvontaa ja ohjausta saat joko tulemalla paikan päälle Palvelutorille ikääntyneiden asiakasohjaukseen, soittamalla tai käyttämällä Päijät-Sote -sivuston chattia. Neuvonta ja ohjaus ovat maksuttomia. Voit asioida myös anonyymisti.