Sosiaali- ja potilasasiavastaava

Sosiaali- ja potilasasiavastaava edistää asiakkaan ja potilaan oikeuksia.

Toiminta 1.1.2024 alkaen

1.1.2024 alkaen astuu voimaan laki potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavista. Jatkossa sosiaali- ja potilasasiamiehet ovat siis sosiaali- ja potilasasiavastaavia. Tehtävät pysyvät pääosin ennallaan. Vuoden 2024 alusta alkaen hyvinvointialueen sosiaali- ja potilasasiavastaavat toimivat asiavastaavina kaikille Päijät-Hämeen yksityisille ja julkisille sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköille. Näin on ollut jo aiemmin sosiaalihuollon osalta, mutta asia on uusi yksityisessä terveydenhuollossa.

Puhelinpalvelunumeromme ja puhelinpalveluajat pysyvät samoina eli 03 819 2504 maanantaisin, tiistaisin ja torstaisin klo 9-12 ja keskiviikkoisin klo 9-15. Sosiaali- ja potilasasiavastaavat tavoittaa jatkossa osoitteesta [email protected].

Voit tulostaa tästä julisteen sosiaali- ja potilasasiavastaavatoiminnan yhteystiedoista.


Sosiaali- ja potilasasiavastaava

  • neuvoo potilas- ja asiakaslakien soveltamiseen liittyvissä asioissa
  • tiedottaa asiakkaiden ja potilaiden oikeuksista
  • kokoaa tietoa potilailta ja asiakkailta tulleista yhteydenotoista
  • seuraa, miten asiakkaiden ja potilaiden oikeudet kehittyvät hyvinvointialueella
  • auttaa muistutuksen tekemisessä
  • neuvoo, miten muun muassa kantelu, oikaisuvaatimus ja potilasvahinkoilmoitus voidaan panna vireille toimivaltaisessa viranomaisessa

Keskeinen lainsäädäntö

Sosiaali- ja potilasasiavastaavan toiminta perustuu lakiin. Voit tutustua lakeihin tarkemmin yleiskielisessä Finlex-verkkopalvelussa.

Mitä teen, jos palvelussa tai hoidossa on ongelmia?

  • Ota yhteyttä suoraan palveluyksikköön. Anna palautetta työntekijälle tai hänen esihenkilölleen.
  • Voit antaa palautetta suoraan toimintayksikölle sen palautekanavien kautta.
  • Jos asia ei selviä keskustelemalla, voit tehdä muistutuksen tai kantelun. Kysy lisää sosiaali- ja potilasasiavastaavalta.

Millä alueella sosiaali- ja potilasasiavastaava toimii?

Sosiaali- ja potilasasiavastaava toimii Päijät-Hämeen hyvinvointialueella.

Voit ottaa asiavastaavaan yhteyttä, kun asiasi koskee

  • sote-keskuksia
  • erikoissairaanhoitoa
  • kuntoutussairaala Jalmaria
  • sosiaalipalveluja
  • neuvoloita ja perhekeskuksia
  • opiskeluhuoltoa
  • yksityisiä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja
  • varhaiskasvatuksen palveluja

Mitä sosiaali- ja potilasasiavastaava ei tee?

Sosiaali- ja potilasasiavastaava ei

  • arvioi asiakkaan palvelutarvetta tai päätä palveluista, tutkimuksista tai hoidosta
  • tee lääketieteellisiä päätöksiä
  • anna määräyksiä työntekijöille
  • ota kantaa siihen, onko hoidossa tapahtunut potilasvahinko

Sosiaali- ja potilasasiavastaava ei ota kantaa esimerkiksi Kelan, TE-toimiston tai muiden viranomaisten toimintaan.

Lue lisää usein kysytyistä kysymyksistä.

Löydät sosiaali- ja potilasasiavastaavan myös Instagramista.

Sosiaali- ja potilasasiavastaavat Päijät-Hämeen hyvinvointialueella

Vastuuhenkilö Tarja Laukkanen
Annina Rinne
Salla Ritala
Essi Lipponen

[email protected]

Raportit ja selvitykset

Tutustu sosiaali- ja potilasasiavastaavien kokoamaan selvitykseen asiakkaiden ja potilaiden yhteydenotoista sekä asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehityksestä.

Sosiaali- ja potilasasiamiesten selvitys 2023

Yhteystiedot

Puhelin:
Puhelin: +358 3 8192504
Aukioloajat
ma 09:00 - 12:00
ti 09:00 - 12:00
ke 09:00 - 15:00
to 09:00 - 12:00

Sosiaali- ja potilasasiavastaava edistää ja toteuttaa asiakkaiden ja potilaiden oikeuksia.

Jos palveluusi tai kohteluusi palvelussa liittyy epäselvyyksiä tai ongelmia, ota ensisijaisesti yhteyttä palveluyksikön työntekijään tai esihenkilöön.

Jos asia ei selviä keskustelemalla, voit tehdä asiasta kirjallisen muistutuksen. Sosiaali- ja potilasasiavastaava neuvoo sinua muistutuksen ja muiden oikeussuojakeinojen käytössä.

Verkkosivu:

Kirjoita avautuvan näytön ylimpään kenttään oma sähköpostiosoitteesi, johon saapuu Turvaposti-palvelimelta lähetyksesi vahvistuspyyntö.

Kirjoita viesti ja liitä mahdollinen liite/liitteet. Kerro viestissäsi myös, mitä palvelua asiasi koskee. Kirjoita viestiisi myös matkapuhelinnumerosi, jotta sosiaali- ja potilasasiavastaava voi vastata viestiisi turvapostilla. Voit hyväksyä viestille ehdotetun salasanan tai vaihtaa tilalle oman salasanan. Salasana toimitetaan vastaanottajan matkapuhelimeen automaattisesti tekstiviestillä.

Klikkaa ”Lähetä”.

Turvaposti-palvelimelta saat vahvistuspyynnön sähköpostiosoitteeseesi, joka sinun pitää vielä kuitata klikkaamalla viestissä olevaa linkkiä. Viesti lähtee vastaanottajalle vasta tämän kuittauksen jälkeen.