Syö punaista kypsää lihaa (nauta, sika, lammas) ja lihavalmisteita korkeintaan 500 g viikossa, ja silloinkin tulisi suosia vähärasvaisia vaihtoehtoja. Suomalaiset kuitenkin syövät lihaa keskimäärin puolitoista kiloa viikossa.

Syöpäjärjestöt asettavat punaisen lihan kulutukselle 300 gramman viikkotavoitteen. Sitä suuremmilla määrillä paksu- ja peräsuolen syövän riski nousee, sillä punaisesta lihasta kertyy elimistöön karsinogeeneja eli syöpää aiheuttavia aineita. Runsaasti lihaa sisältävä ruokavalio lisää myös mm. sepelvaltimotaudin, lihavuuden ja tyypin 2 diabeteksen riskiä.

Siipikarjanliha on vähärasvaista ja sen rasva laadultaan parempaa kuin naudan- ja lampaanlihan rasva. Vähärasvaisen ja vaalean lihan suosiminen edistää ruokavalion terveellisyyttä mm. siksi, että ruokavalion rasvan laatu paranee ja energiatiheys pienenee.

Lihaa voi korvata monilla proteiinipitoisilla kasviksilla. Myös maitotuotteita voi korvata kasvipohjaisilla tuotteilla, kuten kaurakermoilla ja -maidoilla. Kasvisruokavaliossa proteiinia saadaan härkäpavuista, soijapavuista, muista pavuista, linsseistä ja herneistä, pähkinöistä ja siemenistä, täysjyväviljasta sekä vehnänalkioista ja seitanista sekä uusimmista tuotteista, kuten härkis, nyhtökaura ja mifu.

Muista kuitenkin, että liiallinen proteiinien saanti ei edistä terveyttä – päinvastoin, proteiinimäärän typpisisältö kuormittaa suolistoa ja munuaisia.

Ohjeellinen kaikkien juomien määrä on päivässä on 1–1,5 litraa ruoan sisältämän nesteen lisäksi. Suomessa vesijohtovesi on paras janojuoma

(Lähteet: Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2014).

Ympäristöystävällisen ruoan seinätaulu

  • Käytä enemmän kasviperäisiä tuotteita, vähennä lihan ja muiden eläinperäisten tuotteiden käyttöä.
  • Pidä viikossa ainakin yksi kasvisruokapäivä ja jätä pihvit ja juustot juhlahetkiin.
  • Vähennä hävikkiä, pakasta ja duunaa ruokaa roskiksen sijaan. Lajittele biojäte.
  • Kasviksista suosi avomaalla kasvatettuja ja vältä talvella kasvihuoneissa kasvatettuja ja kaukaa tuotuja tuotteita.
  • Suosi perunaa ja erilaisia viljatuotteita (esim. ohraa), vältä riisiä.
  • Suosi lähikalaa, kauden marjoja ja sieniä.
  • Suosi sesonkikasviksia ja juureksia
  • Suosi mahdollisimman vähän pakattuja elintarvikkeita.
  • Suunnittelu ruokaostokset ja osta ruokaa vain sen verran kuin kulutat. Kulje kauppamatkat jalan, polkupyörällä tai joukkoliikennettä käyttäen. Autoa käytettäessä osta ruokaa kerralla riittävästi.
  • Juo vesijohtovettä 1-1,5 litraa päivässä. Vältä virvoitusjuomia ja sokeroituja juomia.
  • Lähde: Ilmasto-opas.fi