Usein kysyttyä

Tältä sivulta löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin. Toivottavasti löydät niistä avun ongelmaasi.

K: Miten toimin uuden Harjun terveyden päivystykseen menon kanssa? Jos esim. herään yöllä kovaan korvasärkyyn, ei tätä ongelmaa voine hoitaa digiklinikalla. Menenkö samalla tavalla ilman ajanvarausta kuten toimin eteläisen lähiklinikan kanssa viime vuonna vai soitanko varatakseni ajan päivystykseen?

V: Voit tulla ilman ajanvarausta Lahden sote-keskuksen päivystykseen Harjukadulle klo 8 aamulla.

 

K: Eivätkö viime vuonna pääterveysaseman asiakkaana olleet voi käyttää Digiklinikan palveluja?

V: Jos sinulla on käytössä Android-puhelin, kannattaa sovellus poistaa ja ladata uudelleen, niin näkymä mobiilissa muuttuu. Jos käytössäsi on iOS-puhelin, sovellukseen on tulossa päivitys, joka muuttaa näkymän myös näillä laitteilla.

 

K: Voiko lapsen puolesta asioida Digiklinikalla?

V: Päijät-Soten Digiklinikalla voi asioida moniin eri vaivoihin tai kysymyksiin liittyen, ja myös lapsen puolesta asiointi onnistuu.

 

K: Miten voin antaa palautetta Digiklinikasta?

V: Voit antaa palautetta Digiklinikasta palautelomakkeella. Muistathan antaa yhteystietosi, jos haluat vastauksen palautteeseesi.

 

K: Mistä lataan Päijät-Soten Digiklinikka-sovelluksen?

V: Digiklinikan palvelut saat käyttöön lataamalla sovelluskaupasta Oma-Mehiläinen sovelluksen. Päijät-Soten Digiklinikan palvelut saa nyt alkuvaiheessa käyttöön vain siten, että ensin lataa ilmaisen OmaMehiläinen -sovelluksen puhelimeen. Sieltä löytyy vaihtoehto Päijät-Sote, jonka kautta pääsee käyttämään näitä palveluja kännykällä. Kuvien lähettäminen Digiklinikan keskusteluun onnistuu helpoiten älypuhelimella.

Voit kirjautua palveluun myös OmaMehiläinen-verkkopalvelun kautta.

 

K: Miksi Omamehiläinen-sovelluksessa kysytään luottokortin numeroa? Pääseekö julkiseen palveluun syöttämättä numeroa

V: OmaMehiläinen kysyy luottokortin numeroa, koska sen kautta on mahdollista käyttää myös maksullisia yksityisiä digipalveluita. Maksuttomiin Päijät-Soten palveluihin pääsee ilman, että syöttää luottokortin numeron. Maksuttomia palveluja ovat esimerkiksi Päijät-Soten Huoli pärjäämisestä -palvelu.

Päijät-Soten sovelluksessa on myös sellaisia julkisia palveluja, joista tulee maksu, ja sen vuoksi sovellus pyytää luottokorttitietoa. Maksullinen on esimerkiksi Päijät-Soten etävastaanotto, joka korvaa fyysisen käynnin.

 

K: Sovellus pyytää myös lupaa kuville kohdassa Kela-kortin lisäys. Mitä teen? Pääsenkö lääkäriin, siis terveyskeskukseen, jos en täytä tähänkään kohtaan mitään?

V: Pääset Päijät-Soten Digiklinikan palveluihin, vaikka jätät tämän kohdan tyhjäksi.

 

K: Mitä julkisen terveydenhuollon tapahtumia asiakas näkee Päijät-Sote digipalvelussa?  

V: Asiakas näkee tulevien ajanvaraustensa tiedot Tapahtumat-sivulla. Samalla näkymällä näytetään myös avoimet laboratoriolähetteet sekä laboratoriotutkimustulokset. Jos asiakkaalla on Mehiläisen työterveyspalvelujen tai yksityisen terveydenhuollon tapahtumia, näkyvät nämä samalla näkymällä aikajärjestyksessä. Perheliitoksen tehneet näkevät myös perheenjäsenten vastaavat tiedot. 

 

K: Mitä julkisen terveydenhuollon ajanvarauksia asiakas näkee Päijät-Sote digipalvelussa?  

V: Asiakas näkee Harjun terveyden potilastietojärjestelmään tehdyt tulevat ajanvaraukset. Näytettävät ajat ovat puheluja ja vastaanottokäyntejä. 

Suun terveydenhuollon osalta digipalvelussa näkyvät Nastolan, Iitin ja Kärkölän hammashoitoloihin tehdyt ajanvaraukset. Lahden suun terveydenhuollon ajanvarauksia ei asiakkaalle voida tällä hetkellä näyttää erillisen potilastietojärjestelmän vuoksi. Myöskään Fimlabin laboratorioajanvaraukset eivät näy Päijät-Sote digipalvelussa. 

 

K: Miksi sovitut lääkärin tai hoitajan soittoajat näkyvät muodossa klo 8–16? 

V: Sovitut lääkärin tai hoitajan soittoajat näytetään sovitun päivän osalta aikavälillä 8–16, sillä tarkkaa soittoaikaa ei aina voida etukäteen määritellä.   


K: Entä jos ajanvaraus ei näy?
 

V: Jos ajanvaraus ei näy asiakkaalla Päijät-Soten digipalvelussa, voi syy olla jonkin seuraavista:  

  • IOS-tai Android-sovelluksesta on käytössä vanha versio – päivitä sovellus manuaalisesti tai salli automaattipäivitykset. 
  • Ajanvarausta ei ole tehty Lifecare-potilastietojärjestelmään (esimerkiksi Lahden alueen suun terveydenhuollossa on käytössä erillinen potilastietojärjestelmä,jonka tietoja ei voida tällä hetkellä näyttää). 
  • Ajanvaraus on jo mennyt.
  • Kyseessä ei ole Harjun terveyden toimipisteen ajanvaraus.Esimerkiksi erikoissairaanhoidon tai muiden Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän perusterveydenhuollon yksiköiden tietoja ei vielä ole palvelussa nähtävissä. 

 

K: Mitkä laboratoriolähetteet ja tutkimusvastaukset näkyvät asiakkaalle? 

V: Voimassa olevat, Harjun terveyden yksiköissä tehdyt laboratoriolähetteet, näytetään tutkimuksineen Tapahtumat-sivun aikajanalla.  

Tutkimustulokset näkyvät viitearvoineen tutkimuskohtaisen määrittelyn mukaan joko heti, 3 vuorokautta, 7 vuorokautta tai 60 vuorokautta vastaamisesta.  

 

K: Mitä tietoja asiakas näkee laboratoriolähetteistä ja -vastauksista? 

V: Asiakas näkee lähetteistä kirjauspäivämäärän ja lähetteellä tilatut tutkimukset.  

Jos tutkimus on vastattu ja mahdollinen viivästysaika ohi, näkee asiakas oman tuloksensa ja tutkimuksensa viitearvot. Viitearvojen sisällä oleva tulos on värikoodattu vihreäksi, viitearvon ulkopuolella oleva puolestaan punaiseksi. Positiivista tai negatiivista tulosta ei ole värikoodattu. Vastaamaton tai viivästetty tulos näkyy tilassa ”Odottaa”.  

  

K: Entä jos laboratoriolähete ei näy?  

V: Jos laboratoriolähete ei näy asiakkaalla Päijät-Soten digipalvelussa, voi syy olla jonkin seuraavista:  

  • Kyseessä ei ole Harjun terveyden palveluyksikön tekemä lähete. Esimerkiksi erikoissairaanhoidon tai muiden Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän perusterveydenhuollon yksiköiden tietoja ei vielä ole palvelussa nähtävissä.
  • Lähete ei ole voimassa.

Jos sinulla pitäisi olla voimassa oleva lähete eikä sitä löydy, ota yhteyttä hoitavaan yksikköösi numerosta 03 410 89 420.