Usein kysyttyä

Tältä sivulta löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin. Toivottavasti löydät niistä avun ongelmaasi.

K: Mitä Digiklinikan käyttö maksaa?

V: Digiklinkkapalveluista voidaan periä asiakasmaksu, jos kyseessä on fyysisen käynnin korvaava asiointi. Jos asiakas on maksanut Päijät-Soten lääkärin vuosimaksun 41,20 euroa vuonna 2021, niin Digiklinikkapalveluista ei peritä erikseen asiakasmaksua tänä vuonna.  Alle 18 -vuotiailta maksua ei peritä.

 

K: Miten toimin uuden Harjun terveyden päivystykseen menon kanssa? Jos esim. herään yöllä kovaan korvasärkyyn, ei tätä ongelmaa voine hoitaa digiklinikalla. Menenkö samalla tavalla ilman ajanvarausta kuten toimin eteläisen lähiklinikan kanssa viime vuonna vai soitanko varatakseni ajan päivystykseen?

V: Voit tulla ilman ajanvarausta Lahden sote-keskuksen päivystykseen Harjukadulle klo 8 aamulla.

 

K: Eivätkö viime vuonna pääterveysaseman asiakkaana olleet voi käyttää Digiklinikan palveluja?

V: Jos sinulla on käytössä Android-puhelin, kannattaa sovellus poistaa ja ladata uudelleen, niin näkymä mobiilissa muuttuu. Jos käytössäsi on iOS-puhelin, sovellukseen on tulossa päivitys, joka muuttaa näkymän myös näillä laitteilla.

 

K: Voiko lapsen puolesta asioida Digiklinikalla?

V: Päijät-Soten Digiklinikalla voi asioida moniin eri vaivoihin tai kysymyksiin liittyen, ja myös lapsen puolesta asiointi onnistuu.

 

K: Miten voin antaa palautetta Digiklinikasta?

V: Voit antaa palautetta Digiklinikasta palautelomakkeella. Muistathan antaa yhteystietosi, jos haluat vastauksen palautteeseesi.

 

K: Mistä lataan Päijät-Soten Digiklinikka-sovelluksen?

V: Digiklinikan palvelut saat käyttöön lataamalla sovelluskaupasta Oma-Mehiläinen sovelluksen. Päijät-Soten Digiklinikan palvelut saa nyt alkuvaiheessa käyttöön vain siten, että ensin lataa ilmaisen OmaMehiläinen -sovelluksen puhelimeen. Sieltä löytyy vaihtoehto Päijät-Sote, jonka kautta pääsee käyttämään näitä palveluja kännykällä. Kuvien lähettäminen Digiklinikan keskusteluun onnistuu helpoiten älypuhelimella.

Voit kirjautua palveluun myös OmaMehiläinen-verkkopalvelun kautta.

 

K: Miksi Omamehiläinen-sovelluksessa kysytään luottokortin numeroa? Pääseekö julkiseen palveluun syöttämättä numeroa

V: OmaMehiläinen kysyy luottokortin numeroa, koska sen kautta on mahdollista käyttää myös maksullisia yksityisiä digipalveluita. Maksuttomiin Päijät-Soten palveluihin pääsee ilman, että syöttää luottokortin numeron. Maksuttomia palveluja ovat esimerkiksi Päijät-Soten Huoli pärjäämisestä -palvelu.

Päijät-Soten sovelluksessa on myös sellaisia julkisia palveluja, joista tulee maksu, ja sen vuoksi sovellus pyytää luottokorttitietoa. Maksullinen on esimerkiksi Päijät-Soten etävastaanotto, joka korvaa fyysisen käynnin.

 

K: Sovellus pyytää myös lupaa kuville kohdassa Kela-kortin lisäys. Mitä teen? Pääsenkö lääkäriin, siis terveyskeskukseen, jos en täytä tähänkään kohtaan mitään?

V: Pääset Päijät-Soten Digiklinikan palveluihin, vaikka jätät tämän kohdan tyhjäksi.