Mies katsoo puhelintaMies katsoo puhelinta

Päijät-Soten Digiklinikka laajeni Hollolaan, Asikkalaan ja Padasjoelle

Ympäri vuorokauden palveleva Digiklinikka laajeni 20.12.2021 Hollolan, Asikkalan ja Padasjoen asukkaiden käyttöön.

Päijät-Soten Digiklinikan palvelukokonaisuuden laajeneminen otetaan käyttöön kahdessa vaiheessa. Ensimmäiset kuukaudet palvelussa toimii etävastaanotto, joka nopeuttaa yhteydenottoa ja hoitoon pääsyä. Etävastaanotolla hoidetaan oireita ja sairauksia, jotka eivät vaadi fyysistä tutkimusta.

Yleisimmin Digiklinikalla asioidaan äkillisissä vatsa-, silmä-, iho- ja ylähengitysteihin liittyvissä oireissa. Suun terveyden asioinnit painottuvat särkyihin ja hoito-ohjeisiin. Digiklinikan Huoli pärjäämisestä -asiointikanava tarjoaa keskusteluapua mielenterveys- ja päihdeasioista aiheutuviin haasteisiin.

Hollolan, Asikkalan ja Padasjoen asukkaat saavat digipalvelun muut toiminnallisuudet, kuten varattujen aikojen hallinnoinnin sekä laboratoriolähetteiden ja käyntikertomusten tarkastelumahdollisuuden, käyttöönsä kevättalvella 2022.

Asiointimahdollisuus mobiilissa ja verkossa

Digiklinikka on osa Päijät-Soten digipalvelua ja palvelee sekä älypuhelimeen ladattavassa OmaMehiläinen-mobiilisovelluksessa että verkkoselainpohjaisessa palvelussa osoitteessa paijat-sote.fi/digiklinikka.

Julkisen terveydenhuollon Päijät-Sote-käyttäjäprofiili on ilmeeltään sininen, ja sen pääsee valitsemaan käyttöönsä sovelluksen Omat tiedot -osiossa. Mehiläisen teemaväri on vihreä.

Uusi asiointikanava toimii perinteisemmän vastaanoton rinnalla.

Digiklinikkakäynnit sisältyvät lääkärivastaanoton vuosimaksuun

Digiklinikan käyttö on rinnastettavissa sote-keskuksen vastaanottokäyntiin. Digiklinikasta voidaan periä asiakasmaksu, jos käynti korvaa toimipistekäynnin. Digiklinikkakäynnit sisältyvät Päijät-Hämeen hyvinvointialueen lääkärin vastaanottokäyntien vuosimaksuun (41,20 €). Kun vuosimaksu on täyttynyt, ei maksua veloiteta. Alle 18-vuotiailta ei peritä maksua.

Ilman ajanvarausta palveleva Digiklinikka on ollut tämän vuoden alusta lähtien jo Harjun terveyden asiakkaiden käytössä ja saavuttanut suuren suosion: Lahden, Kärkölän ja Iitin asukkaat ovat asioineet Päijät-Soten Digiklinikalla kuluvan vuoden aikana yli 30 000 kertaa neljällä eri asiointikanavalla. Sovelluksen on ladannut jo 50 000 päijäthämäläistä.