Sosiaali- ja potilasasiamies

Sosiaali- ja potilasasiamies edistää asiakkaan ja potilaan oikeuksia.

Sosiaali- ja potilasasiamies

  • neuvoo potilas- ja asiakaslakeihin liittyvissä asioissa
  • tiedottaa asiakkaiden ja potilaiden oikeuksista
  • seuraa, miten asiakkaiden ja potilaiden oikeudet kehittyvät hyvinvointialueella
  • auttaa muistutuksen ja kantelun tekemisessä

Mihin toiminta perustuu?

Sosiaali- ja potilasasiamiehen toiminta perustuu lakiin. Voit tutustua lakeihin tarkemmin yleiskielisessä Finlex-verkkopalvelussa.

Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista

Laki potilaan asemasta ja oikeuksista

Mitä teen, jos palvelussa tai hoidossa on ongelmia?

  • Ota yhteyttä suoraan palveluyksikköön. Anna palautetta työntekijälle tai hänen esihenkilölleen.
  • Voit antaa palautetta myös verkossa palautesivullamme.
  • Jos asia ei selviä keskustelemalla, voit tehdä muistutuksen tai kantelun. Kysy lisää sosiaali- ja potilasasiamieheltä.

Millä alueella sosiaali- ja potilasasiamies toimii?

Sosiaali- ja potilasasiamies toimii Päijät-Hämeen hyvinvointialueella.

Voit ottaa asiamieheen yhteyttä, kun asiasi koskee

  • sote-keskuksia
  • erikoissairaanhoitoa
  • kuntoutussairaala Jalmaria
  • sosiaalipalveluja
  • neuvoloita ja perhekeskuksia
  • opiskeluhuoltoa
  • Työterveys Wellamoa
  • varhaiskasvatuksen palveluja

Mitä sosiaali- ja potilasasiamies ei tee?

Sosiaali- ja potilasasiamies ei

  • arvioi asiakkaan palvelutarvetta tai päätä palveluista, tutkimuksista tai hoidosta
  • tee lääketieteellisiä päätöksiä
  • anna määräyksiä työntekijöille
  • ota kantaa siihen, onko hoidossa tapahtunut potilasvahinko

Yksityisessä terveydenhuollossa on omat potilasasiamiehensä. Jos olet käyttänyt yksityistä terveydenhuoltoa, ota yhteyttä heidän potilasasiamieheensä.

Sosiaali- ja potilasasiamies ei ota kantaa esimerkiksi Kelan, TE-toimiston tai muiden viranomaisten toimintaan.

Lue lisää usein kysytyistä kysymyksistä.

Löydät sosiaali- ja potilasasiamiehen myös Instagramista.

Yhteystiedot

[email protected]
[email protected]

Raportit ja selvitykset

Sosiaaliasiamiehen selvitys 2022

Yhteystiedot

Puhelin:
Puhelin: +358 3 8192504
Aukioloajat
ma 09:00 - 12:00
ti 09:00 - 12:00
ke 09:00 - 15:00
to 09:00 - 12:00

Sosiaali- ja potilasasiamies edistää ja toteuttaa asiakkaiden ja potilaiden oikeuksia.

Jos palveluusi tai kohteluusi palvelussa liittyy epäselvyyksiä tai ongelmia, ota ensisijaisesti yhteyttä palveluyksikön työntekijään tai esihenkilöön.

Jos asia ei selviä keskustelemalla, voit tehdä asiasta kirjallisen muistutuksen. Sosiaali- ja potilasasiamies neuvoo sinua muistutuksen ja muiden oikeussuojakeinojen käytössä.

Verkkosivu:

Kirjoita avautuvan näytön ylimpään kenttään oma sähköpostiosoitteesi, johon saapuu Turvaposti-palvelimelta lähetyksesi vahvistuspyyntö.

Kirjoita viesti ja liitä mahdollinen liite/liitteet. Kerro viestissäsi myös, mitä palvelua asiasi koskee. Kirjoita viestiisi myös matkapuhelinnumerosi, jotta sosiaaliasiamies voi vastata viestiisi turvapostilla. Voit hyväksyä viestille ehdotetun salasanan tai vaihtaa tilalle oman salasanan. Salasana toimitetaan vastaanottajan matkapuhelimeen automaattisesti tekstiviestillä.

Klikkaa ”Lähetä”.

Turvaposti-palvelimelta saat vahvistuspyynnön sähköpostiosoitteeseesi, joka sinun pitää vielä kuitata klikkaamalla viestissä olevaa linkkiä. Viesti lähtee vastaanottajalle vasta tämän kuittauksen jälkeen.