Päijät-Soten Digiklinikka otettu vilkkaasti käyttöön – yli 10 000 käyntiä alkuvuoden aikana

Digitaalisia asiointimahdollisuuksia tarjoava Päijät-Soten Digiklinikka avautui Lahden, Kärkölän ja Iitin asukkaiden käyttöön vuoden vaihteessa Harjun terveyden aloittaessa toimintansa. Kuluneen kevään aikana Digiklinikalle on otettu yhteyttä jo yli 10 000 kertaa. Määrään sisältyvät kaikki Harjun terveyden alueen yhteydenotot Digiklinikan eri asiointikanaviin.

– Päijät-Soten Digiklinikka on saanut lentävän lähdön. Alueen asukkaat ovat käyttäneet Digiklinikan palveluita aktiivisesti heti vuodenvaihteesta lukien. Asiointimäärät ovat kevään myötä kasvaneet ja yhteydenottoja tulee nyt jo yli sata päivässä, Harjun terveyden käynnistysvaiheen toimitusjohtaja Joonas Turunen kertoo.

– Digiklinikka on parantanut Lahden, Kärkölän ja Iitin asukkaiden avosairaanhoidon palveluiden saatavuutta merkittävästi. Moni pienempi asia ratkeaa Digiklinikalla, joka palvelee ympäri vuorokauden. Tällöin Harjun terveyden ammattilaisille jää enemmän aikaa hoitaa kivijalkapalveluissa niitä asiakkaita, jotka tarvitsevat fyysistä vastaanottoa, Turunen sanoo.

Huhtikuussa Päijät-Soten digipalveluun julkaistiin uusia toiminnallisuuksia, joiden myötä asiakkaat näkevät digipalvelussa myös Harjun terveyden sote-keskusten tulevat ajanvaraukset sekä laboratoriotutkimustulokset. Suun terveydenhuollon osalta digipalvelussa näkyvät Nastolan, Iitin ja Kärkölän hammashoitoloihin tehdyt varaukset. Digipalvelun toiminnallisuuksia laajennetaan entisestään tulevina kuukausina, jolloin asiakas näkee sovelluksesta myös esimerkiksi omat sairaskertomustietonsa.

Loppuvuodesta käynnistetään ensimmäinen pilottiryhmä pitkäaikaissairauksien hoidosta ja seurannasta Päijät-Sote -digipalvelulla. Ensimmäisessä vaiheessa asiakasryhmänä ovat tyypin 2 diabeetikot.

Apua monenlaisiin oireisiin vuorokauden ympäri

Päijät-Soten Digiklinikan eri kanavat tarjoavat apua monipuolisesti oireisiin, jotka eivät vaadi fyysistä tutkimusta. Yleisimmin Digiklinikalla asioidaan akuuteissa iho-, silmä-, vatsa- ja ylähengitysteihin liittyvissä oireissa. Toukokuun aikana suurimmat asioinnin syyt ovat olleet erilaiset allergiaan liittyvät oireet. Digiklinikan sairaanhoidon asiointikanavalla ratkaisuaste on noin 70 prosenttia, eli valtaosa asiakkaiden asioista ratkeaa ensikontaktissa Digiklinikalla. Tarvittaessa keskustelu siirretään asiakkaan omalle sote-keskukselle ja hoito jatkuu esimerkiksi kivijalkapalveluissa.

–  Pääsääntöisesti ihmiset osaavat hyvin päätellä, mitkä asiat voidaan hoitaa digikanavassa, ja hakeutuvat etälääkärin vastaanotolle näissä asioissa aktiivisesti, kertoo Mehiläisen Digiklinikan vastaava lääkäri Essi Kainonen.

– Joskus potilaat myös kaipaavat lääkäriltä akuutisti alustavia hoito-ohjeita ja neuvontaa, vaikka asia ei olisikaan kokonaisuudessaan etänä hoidettavissa. Digiklinikan lääkärit saavat kattavan perehdytyksen ja jatkuvaa tukea laadukkaan etähoidon tuottamiseen. Etähoito ei sovellu kaikkiin tilanteisiin, ja sitä tulee harjoittaa tiukoin laatustandardein potilasturvallisuuden ja kliinisen hoidon laadun takaamiseksi, Kainonen toteaa.

Digiklinikka tarjoaa lääkärin tai hoitajan apua vuorokauden ympäri nopeasti ja ilman ajanvarausta. Kevään aikana asioinnit ovat keskittyneet aamuun ja aamupäivään. Keskimääräinen vasteaika palvelun aloituksesta on ollut 2,35 minuuttia. Digiklinikan asiakastyytyväisyys (nettosuositteluindeksi, NPS) on ollut toiminnan ensimmäisen viiden kuukauden aikana erinomaisella tasolla 73.

Digiklinikalla asioineiden keski-ikä on toukokuun loppuun mennessä ollut 34,6 vuotta. Eniten asiakkaita on ollut 20–29-vuotiaiden ikäryhmästä, mutta myös vanhemman ikäluokan asiakkaat ovat löytäneet palvelun. Digiklinikalla voi asioida myös oman perheenjäsenen, esimerkiksi lapsen, asioissa. Perheprofiililiitoksen tehneiden osuus digipalvelun käyttäjistä on 12,4 %.

Jo 29 % väestöpohjasta käyttää sovellusta

Digiklinikka palvelee Päijät-Soten digipalvelussa, joka toimii älypuhelimeen ladattavassa OmaMehiläinen-sovelluksessa sekä verkkoselaimella osoitteessa harjunterveys.fi/digiklinikka. Sovelluksen on ottanut käyttöön jo yli 38 000 Harjun terveyden alueen asukasta, mikä on noin 29 % koko väestöpohjasta. Digipalvelussa asiakkaat voivat valita asiointiin Päijät-Sote -asiointiprofiilin, jolloin heille näkyy oletuksena vain julkisen terveydenhuollon Digiklinikan palvelut.

– Digitaaliset palvelut tuovat erinomaisen lisän perinteisten palvelujen rinnalle. Ajan mittaan niiden merkitys hoidon saatavuuden paranemisena ja nopeuttajana varmasti kasvaa käyttäjämäärän lisääntyessä ja asiakkaiden saamien hyvien kokemusten myötä, linjaa hallinnollinen asiantuntijaylilääkäri Petteri Jyrkinen hyvinvointiyhtymästä.

– Digitaalisten palveluiden nopeasta kehityksestä huolimatta asiakkaalla säilyy edelleen mahdollisuus asioida halutessaan myös henkilökohtaisesti sote-keskuksessa, Jyrkinen lisää.

Päijät-Soten Digiklinikan kävijämäärät julkaistaan reaaliaikaisesti osoitteessa digiklinikka.harjunterveys.fi.