Päijät-Sote: Hollolan, Asikkalan ja Padasjoen asukkaat saivat käyttöönsä uusia digipalveluja

Hollolan, Asikkalan ja Padasjoen sote-keskusten asiakkaiden digitaaliset palvelut laajenivat. Digiklinikan etävastaanoton rinnalle Päijät-Sote digisovellukseen katsottaviksi tulivat ajanvaraukset lääkärin ja hoitajan vastaanotolle, mielenterveys- ja päihdepalveluun, aikuisten kuntoutukseen sekä hammashoitoon. Lisäksi asiakkaat voivat nyt tarkastella laboratoriolähetteitään ja käyntikertomustekstejään. Uudet ominaisuudet ovat asiakkaille maksuttomia. 

Päijät-Soten digisovelluksen kautta asiakas voi peruuttaa ajanvarauksensa sote-keskukseen viimeistään 24 tuntia ennen vastaanottoaikaa. Peruutusmahdollisuus ei koske kaikkia suun terveydenhuollon vastaanottoaikoja ja erikseen varattuja soittoaikoja. Aikaa ei voi muuttaa sovelluksen kautta.  

Kertomustekstit näkyvät Päijät-Soten digisovelluksessa tyypillisesti noin 1–5 arkipäivän kuluessa niiden kirjauksesta, minkä lisäksi tiedot näkyvät tuttuun tapaan myös Omakanta-palvelussa.  

– Päijät-Soten digisovelluksen uudet ominaisuudet tuovat Hollolan, Asikkalan ja Padasjoen asukkaiden jo toivomat ajanvaraus- ja terveystiedot samaan palveluun helposti saataville. Nyt käyttöön tulevat palvelut ovat jo aiemmin olleet Lahden, Nastolan, Iitin ja Kärkölän sote-keskusten asiakkaiden digipalveluvalikoimassa, kertoo tulosaluejohtaja Kimmo Kuosmanen. 

Asiointimahdollisuus mobiilissa ja verkossa 

Digisovellus on osa Päijät-Soten digipalvelua ja palvelee sekä älypuhelimeen ladattavassa OmaMehiläinen-mobiilisovelluksessa että verkkoselainpohjaisessa palvelussa osoitteessa paijat-sote.fi/digiklinikka. Asiointi vaatii vahvan tunnistautumisen joko verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. 

Julkisen terveydenhuollon Päijät-Sote-käyttäjäprofiili on ilmeeltään sininen ja sen pääsee valitsemaan käyttöönsä sovelluksen Omat tiedot -osiossa. Mehiläisen teemaväri on vihreä. 

Digiklinikalla yhteys sote-ammattilaiseen 

Digiklinikan etävastaanotto nopeuttaa asiakkaiden yhteydenottoa ja hoitoon pääsyä. Etävastaanotolla voidaan hoitaa potilaita, joiden oireet tai sairastuminen eivät vaadi fyysistä tutkimusta. Yleisimmin Digiklinikalla asioidaan äkillisissä vatsa-, silmä-, iho- ja ylähengitysteihin liittyvissä oireissa. Suun terveyden asioinnit painottuvat särkyihin ja hoito-ohjeisiin. Digiklinikan Huoli pärjäämisestä -asiointikanava tarjoaa keskusteluapua mielenterveys- ja päihdeasioista aiheutuviin haasteisiin. 

Digipalvelu toimii perinteisemmän vastaanoton rinnalla. 

Digiklinikkakäynnit sisältyvät lääkärivastaanoton vuosimaksuun 

Digiklinikan käyttö on rinnastettavissa sote-keskuksen vastaanottokäyntiin. Digiklinikasta voidaan periä asiakasmaksu, jos käynti korvaa toimipistekäynnin. Digiklinikkakäynnit sisältyvät Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän lääkärin vastaanottokäyntien vuosimaksuun (41,20 €). Kun vuosimaksu on täyttynyt, ei maksua veloiteta. Alle 18-vuotiailta ja hoitajakäynnistä ei peritä maksua.
 

Lisätietoja: 

Tulosaluejohtaja Kimmo Kuosmanen, 050 539 1648 
Tulosaluejohtaja Veli-Pekka Hakanen, 044 780 2367

Päijät-Sote kokoaa hyvinvointiyhtymän järjestämät erikoissairaanhoidon, sosiaali- ja perusterveydenhuollon sekä ympäristöterveydenhuollon palvelut yhden nimen alle. Edistämme alueemme asukkaiden terveyttä, hyvinvointia ja toimintakykyä ihmisestä välittäen, yhdessä tehden ja rohkeasti uudistuen.