Potilasasiamies edistää potilaan oikeuksia

Jokaisella potilaalla on oikeus hyvään terveyden ja sairaanhoitoon sekä siihen liittyvään kohteluun. Potilasasiamies toimii potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi.

Miten toimia, jos hoitoon liittyy ongelmia

Jos hoitoosi tai kohteluusi liittyy epäselvyyksiä tai ongelmia, sinun tulee ensisijaisesti ottaa yhteyttä sinua hoitaneen tai tutkineen yksikön henkilökuntaan.

Jos asia ei selviä keskustelemalla, sinulla on oikeus kirjalliseen valitusmenettelyyn. Erityisestä syystä muistutus voidaan tehdä myös suullisesti.

Miten potilasasiamies voi auttaa sinua

Potilasasiamies 

  • auttaa ja ohjaa potilaslain soveltamiseen liittyvissä asioissa
  • tiedottaa potilaan oikeuksista
  • neuvoo ja auttaa tarvittaessa muistutuksen, kantelun, potilasvahinkoilmoituksen tai lääkevahinkoilmoituksen laadinnassa
  • toimii potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi

Potilasasiamies ei kuitenkaan ota kantaa potilaan lääketieteellisiin hoitopäätöksiin eikä siihen, onko hoidossa tapahtunut potilasvahinko.

Mihin potilasasiamiehen toiminta perustuu

Potilasasiamiehen toiminta perustuu lakiin potilaan asemasta ja oikeuksista (17.8.1992/785).

Potilaalla on oikeus hyvään terveyden ja sairaanhoitoon sekä siihen liittyvään kohteluun. Potilaan hoito on järjestettävä ja häntä on kohdeltava niin, ettei se loukkaa hänen ihmisarvoaan, vakaumustaan eikä yksityisyyttään. Lisäksi laki korostaa potilaan tiedonsaanti- ja itsemääräämisoikeutta, aktiivista osallistumista hoitoonsa ja alaikäisen potilaan asemaa.

Mikä potilasasianmiehen toimialue

Toimialueeseen kuuluu Päijät-Hämeen Hyvinvointialueen erikoissairaanhoito, Työterveys Wellamo Oy sekä seuraavat terveysasemat: Asikkala, Hartola, Heinola, Hollola, Iitti, Kärkölä, Lahti, Myrskylä, Orimattila, Padasjoki ja Pukkila.

Sähköpostissa vain yleisluontoisia asioita

Suojaamattomassa sähköpostissa ei pidä lähettää arkaluonteista eikä salassa pidettävää tietoa. Päijät-Hämeen hyvinvointialueessa käytössä ei ole käytössä suojauksia.

Laita sähköpostilla soittopyyntö ja yleisluonteisia kysymyksiä.

Yhteystiedot

Puhelinasiointi
Puhelin:
Puhelin: +358 3 8192504
Aukioloajat
ma 10:00 - 15:00
ti 10:00 - 15:00
ke 10:00 - 15:00
to 10:00 - 15:00
pe 10:00 - 15:00

Potilasasiamies toimii potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi.

Jos hoitoosi tai kohteluusi liittyy epäselvyyksiä tai ongelmia, sinun tulee ensisijaisesti ottaa yhteyttä sinua hoitaneen tai tutkineen yksikön henkilökuntaan.

Jos asia ei selviä keskustelemalla, sinulla on oikeus kirjalliseen valitusmenettelyyn. Erityisestä syystä muistutus voidaan tehdä myös suullisesti.

Palvelupiste · Lahti
Osoite:
Harjukatu 48, 15100 Lahti
6. krs, huone F 60138
Osoite: Harjukatu 48, 15100 Lahti
6. krs, huone F 60138

Potilasasiamies toimii potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi.

Jos hoitoosi tai kohteluusi liittyy epäselvyyksiä tai ongelmia, sinun tulee ensisijaisesti ottaa yhteyttä sinua hoitaneen tai tutkineen yksikön henkilökuntaan.

Jos asia ei selviä keskustelemalla, sinulla on oikeus kirjalliseen valitusmenettelyyn. Erityisestä syystä muistutus voidaan tehdä myös suullisesti.

Palvelupiste · Lahti
Puhelin:
Puhelin: +358 3 8192504
Osoite:
Keskussairaalankatu 7, 15850 Lahti
Osoite: Keskussairaalankatu 7, 15850 Lahti

Potilasasiamies toimii potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi.

Jos hoitoosi tai kohteluusi liittyy epäselvyyksiä tai ongelmia, sinun tulee ensisijaisesti ottaa yhteyttä sinua hoitaneen tai tutkineen yksikön henkilökuntaan.

Jos asia ei selviä keskustelemalla, sinulla on oikeus kirjalliseen valitusmenettelyyn. Erityisestä syystä muistutus voidaan tehdä myös suullisesti.

Puhelin:
Puhelin: +358 44 7297987
Puhelinajat
ma 09:00 - 12:00
ti 09:00 - 12:00
ke 09:00 - 12:00
to 09:00 - 12:00

Askolan, Lapinjärven, Loviisan, Porvoon ja Sipoon sosiaali- ja potilasasiamies. Tapaamiset vain ajanvarauksella. Potilasasiamieheen voit olla myös yhteydessä sähköpostilla [email protected]

Postiosoite: Mannerheiminkatu 23, 06100 Porvoo