Liikuntavinkkejä nuorille ja aikuisille

Koronavirusepidemia on johtanut poikkeusoloihin, jonka vaikutukset heijastuvat myös monen liikkumistottumuksiin. Ohjatut liikuntaharrastukset ja liikuntavuorot on peruttu. Lisäksi monien työmatkaliikunta on vähentynyt etätöiden vuoksi.

Liikunnalla on tutkitusti lukuisia hyviä vaikutuksia fyysiseen ja psyykkisen terveyteen. Säännöllisellä kohtuutehoisella liikunnalla on todettu olevan edullisia vaikutuksia myös useiden sairauksien ehkäisyssä. Nyt olisi tärkeää löytää korvaavia, turvallisia liikuntamuotoja kunnon ylläpitämiseksi.

Arki tarjoaa monia mahdollisuuksia liikkumiseen

Kevyt liikuskelu, paikallaanolon tauottaminen ja riittävä uni lisäävät terveyshyötyjä kaikille, ja erityisesti vähän liikkuville. Kevytkin liikuskelu voi alentaa muun muassa verensokeri- ja rasva-arvoja. Lisäksi se vilkastuttaa verenkiertoa sekä vetreyttää lihaksia ja niveliä. Liikuskelua ja paikallaanolon tauottamista tulee tehdä joka päivä – mitä useammin, sen parempi. Sydämen sykettä kohottavaa liikettä eli reipasta liikkumista suositellaan tehtäväksi vähintään 2 tuntia 30 minuuttia viikossa. Samat terveyshyödyt saa myös lisäämällä liikkumisen tehoa rasittavaksi. Tällöin liikkumisen määrä on 1 tunti 15 minuuttia viikossa. Lihaskuntoa ja liikehallintaa tulisi harjoittaa vähintään kaksi kertaa viikossa.

Liikkuminen saa sinut voimaan paremmin

  • Mielialasi kohenee
  • Ajatuksesi terävöityvät
  • Stressin tunteesi kevenee
  • Nukut paremmin

Liikkumalla riittävästi voit saada lisää terveitä ja toimintakykyisiä elinvuosia. Liiku omalla tavallasi joka päivä.

Lähde: ukkinstituutti.fi

Jumppavinkkejä

Säännölliset TV-jumpat

TV2:lla tulee arkipäivisin kaksi 10 minuutin mittaista Jumppahetkeä klo 8.50 ja 12.50. Kaikki Jumppahetki-jaksot on katsottavissa myös Yle Areenassa.

Kymmenen minuutin jaksot tarjoavat helposti kotona toteutettavia liikuntahetkiä erityisesti ikäihmisten ja etätöissä taukoliikuntaa kaipaavien tarpeita silmällä pitäen.

Tietoa taukoliikunnasta, ergonomiavinkkejä sekä jumppaohjeita selälle ja niskalle

selkakanava.fi

YTHS:n ryhtiopas

Tulostettava taukojumppa

Taukojumppavideoita

Liikuntavinkkejä sydänsairaille

Liikuntavinkkejä näkövammaisille

Liikuntavinkkejä hengityssairaille

Liikuntavinkkejä luustokuntoutujille