Harjun terveyden vuosi 2022: Onnistumisia, haasteita ja hyviä asiakaskohtaamisia

image received via email

Harjun terveyden vuosi 2022: Onnistumisia, haasteita ja hyviä asiakaskohtaamisia

Päijät-Hämeen hyvinvointialueen ja Mehiläisen yhteisyrityksen Harjun terveyden toinen toimintavuosi sujui kaksijakoisesti. Vuoden aikana keskityttiin onnistuneesti uusien toimintamallien vakiinnuttamiseen ja laadun kehittämiseen. Toisaalta koronapandemian jatkuminen näkyi kasvaneessa palveluiden kysynnässä ja henkilöstön sairauspoissaoloissa. Haasteista huolimatta Harjun terveydessä jatkettiin nopeasti saavutettavien perusterveydenhuollon palveluiden tarjoamista päijäthämäläisille.

Vuonna 2022 Harjun terveys hoiti yli puoli miljoonaa avosairaanhoidon ja yli 115 000 suun terveydenhuollon asiakaskontaktia. Kysyntä jatkoi kasvuaan molemmissa palveluissa. Kaikkiin lähes 400 000:een hoidon tarpeen arvioon soitettuun puheluun vastattiin saman päivän aikana. Digiklinikalla asioi 36 000 Harjun terveyden alueen asukasta.

Asiakkaiden tyytyväisyys Harjun terveyden palveluihin sekä potilaiden raportoima hyöty hoidosta olivat hyvällä tasolla läpi vuoden. Esimerkiksi Kärkölä oli THL:n asiakastyytyväisyyskyselyssä Suomen kymmenen parhaan sote-keskuksen joukossa.

– Olen todella ylpeä ammattilaistemme onnistumisesta vuoden 2022 aikana. Harjun terveys on isolle osalle päijäthämäläisistä ensimmäinen terveydenhuollon yhteydenottopiste. Alle tunnin keskimääräinen vasteaika takaisinsoitoissa on Suomen ehdotonta kärkeä, sanoo Harjun terveyden toimitusjohtaja, terveydenhuollon erikoislääkäri Petja Orre.

– Digiklinikalla toteutimme lähes 20 000 lääkärikäyntiä, joka oli 17 % kaikista lääkärin vastaanottokäynneistä avosairaanhoidossa, täydentää Orre.

Vuoden 2022 aikana Harjun terveydessä onnistuttiin kasvattamaan perustason palveluiden tarjontaa. Näin yhtiö pystyi vastaamaan niin kiireettömän kuin kiireellisenkin palvelun kasvavaan kysyntään ja alueen asukkaiden terveyshuoliin ja palveluiden tarpeeseen. Työ on näkynyt erityisesti vastuuväestön vähentyneessä yhteispäivystyksen käytössä.

– Aloitimme järjestelmällisen työn hoidon jatkuvuuden parantamiseksi ja myös vuonna 2023 se on yksi keskeisistä kehityskohteistamme, kertoo Orre.

Koronapandemian aiheuttamat runsaat sairaspoissaolot ja kasvanut kysyntä yhdistettynä poikkeuksellisen nopeaan inflaatioon vuoden 2022 loppupuolella rasittivat Harjun terveyden toimintaa ennakoimattoman paljon. Harjun terveyden vuoden 2022 tilikauden käyttökate painui negatiiviseksi ollen – 206 000 euroa ja kokonaisuutena tilikauden tulos oli – 708 000 euroa. Vuoden 2022 tulos jäi selkeästi tavoitteista, ja palvelusopimuksen kiinteät hinnankorotukset tuovat haasteita yhtiön taloudelliselle tilanteelle myös vuonna 2023.

Tutustu Harjun terveyden vuoteen 2022.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Petja Orre, [email protected],  p. 040 125 6053

Päijät-Hämeen hyvinvointialue järjestää päijäthämäläisten sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut alueen asukkaille.

Päijät-Hämeen hyvinvointialue – Päijät-Hämeen hyvinvointialue (paijatha.fi)