Digiklinikan Huoli pärjäämisestä -keskustelukanava on tukena arjessa  

Nuori nainen nojaa mietteliäänä kaiteeseen, ilme on hieman alakuloinen

Digiklinikan Huoli pärjäämisestä -asiointikanava tarjoaa matalan kynnyksen keskusteluapua mielenterveys- ja päihdeasioista aiheutuviin haasteisiin. Kanavan kautta asiakas saa monipuolisesti apua sosiaaliohjauksen sekä mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiantuntijoilta. 

Digiklinikka tarjoaa Lahden, Nastolan, Iitin ja Kärkölän alueen asukkaille digitaalisen asiointikanavan mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvissä asioissa. Maksuttomalla Huoli pärjäämisestä -keskustelukanavalla Harjun terveyden sosiaaliohjaajat, päihdesairaanhoitajat ja psykiatriset sairaanhoitajat auttavat haastavissa elämäntilanteissa jokaisena arkipäivänä klo 8–16.  

 – Keskustelukanavalle voi hakeutua, mikäli on huolta joko omasta tai läheisen ihmisen elämäntilanteesta, esimerkiksi alakuloisuuteen, perhesuhteisiin tai taloudelliseen ahdistukseen liittyen. Asiakkaan yhteydenotto ohjataan asiantuntijalle, joka pystyy parhaiten auttamaan asiassa, kertoo Harjun terveyden terveyssosiaalityön palvelupäällikkö Marjo Taipale.  

Terveydenhuollon sosiaaliohjauksen asiantuntijat opastavat asiakasta muun muassa taloudellisissa asioissa, etuuksien hakemisessa sekä tukevat haastavissa elämäntilanteissa ja yksinäisyyden kokemuksissa. Mielenterveys- ja päihdepalveluiden ammattilaiset puolestaan auttavat mielenterveyden ongelmissa, riippuvuuksien hoidossa sekä hoitovaihtoehtojen selvittämisessä. Lisäksi kanavan kautta voi muuttaa jo varattua aikaa tai pyytää reseptin uusintaa.  

Huoli pärjäämisestä palvelee Päijät-Soten asiakkaita yhtenä Digiklinikan asiointikanavista puhelimeen ladattavassa OmaMehiläinen-sovelluksessa tai selainversiona tietokoneella osoitteessa harjunterveys.fi/digiklinikka. Palveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla. Digitaalisella palvelukanavalla halutaan tarjota matalan kynnyksen keskustelukanava omien huolien ja ajatusten läpikäymiseen sekä elämänhallinnan ja jaksamisen ongelmiin.