-
Koronavirusrokote
-
Sosiaalihuollon palvelut
-
Opiskeluterveydenhuolto

Nuorisoikäisten (13-17 -vuotiaat) tutkimukset, hoito ja kuntoutus
Puberteetin käynnistyminen asettaa nuoren suurten kehityksellisten haasteiden äärelle.
Nuorisoikäiset (13-17 -vuotiaat)
Puberteetin käynnistyminen asettaa nuoren suurten kehityksellisten haasteiden äärelle. Nuoruusiän keskeisimmät psyykkisen kehityksen tehtävät ovat aikuistuvan ja uudella lailla seksuaaliseksi muuttuvan kehon haltuunotto, itsenäistyminen omista vanhemmista sekä ikätoverisuhteiden käyttö tässä kehityksessä. Neuropsykiatrinen häiriö voi hankaloittaa kaikkia näitä kehitystehtäviä.
Voimistuvien aggressiivisten ja seksuaalisten impulssien käsittely kaavamaisesti toimivassa mielessä voi olla vaikeaa ja johtaa kärjistyneisiin tilanteisiin tai psyykkisten oireiden ilmaantumiseen. Sosiaalinen kömpelyys ja vähäinen tarve hakeutua toisten ihmisten seuraan vaikeuttavat ikätoverisuhteiden kehittymistä, ja niitä nimenomaan tarvittaisiin irtiottoon vanhemmista. Nuoret, joilla on neuropsykiatrisia oireita, tarvitsevat usein ikäisiään enemmän aikuisen apua, tukea ja valvontaa, mikä myös voi hidastaa itsenäistymistä ja oman elämän hallintaan saamista.
Perheen ulkopuolinen aikuinen tukihenkilö tai esim. neuropsykiatrinen valmentaja voi auttaa siirtämään arjen sujumisen vastuuta osittain pois nuoren vanhemmilta ja siten tukea itsenäistymistä. Ryhmämuotoiset toiminnot edistävät sosiaalisia taitoja ja ikätovereihin liittymistä. Asumisharjoittelujaksot tai muunlainen itsenäisen asumisen tukeminen voi helpottaa kotoa irtautumista. Ammatinvalintaan liittyvässä oppilaanohjauksessa tulee realistisesti huomioida oppilaan erityispiirteitä ja rajoitteita, mielekkäimmän alan ja opiskelumuodon löytämiseksi.
Hoitopolun rakenne |
Toimenpiteet |
Tukitoimet |
---|---|---|
Kotona ja koulussa tehdyt havainnot |
Kotona ja vapaa-ajalla tehdyt havainnot
Opettajan havainnot oppimisesta ja koulunkäynnistä |
Ennaltaehkäisevä työ
Varhainen puuttuminen |
Ensivaiheen arviointi ja tukitoimet |
OpetusYleinen, tehostettu, erityinen tuki, oppilashuoltolain mukaiset tehtävät Koulu-/opiskelijaterveydenhuoltoAsetuksen mukaiset terveystarkastukset PsykologiKonsultointi ja ohjaustuki KuraattoriKonsultointi ja ohjaustuki |
Oppilaan/opiskelijan ja huoltajan osallisuus
Tukitoimet ja säännöllinen seuranta |
Moniammatillinen arvioiniti ja suunnittelu |
Nuoren/perheen tarpeiden mukaisesti koottu moniammatillinen ryhmä.
Tutkimuksesta/ohjauksesta sopiminen. Toimijoina mm.
|
|
Perustason tutkimukset |
Koulu-/opiskelijaterveydenhoitajan ja lääkärin arviot ja tutkimukset, oirekartoituskyselyt
Psykologin tutkimukset ja tuki Kuraattorin selvitykset ja tuki |
Suositukset
Nuotti (13-18 -vuotiaat Oiva-kunnissa asuvat/opiskelevat): Nuorisovastaanotto (13-18 -vuotiaat lahtelaise/Lahdessa opiskelevat): |
Erikoissairaanhoidon konsultointi |
Nuorisopsykiatria
Lasten ja nuorten neurologia:Mahdollisuus konsultoida puhelimitse (sihteerin kautta, puh. 044 719 5711). |
|
Erikoissairaanhoidon lähetteet |
Lääkärin lähete erikoissairaanhoitoon joko nuorisopsykiatrian poliklinikalle tai lasten ja nuorten neurologian poliklinikalle
Sihtiin lähetteet työntekijän puhelinsoiton perusteella Tarvittaessa konsultointi |
|
Erikoissairaanhoidon tehtävät |
Tutkimusten täydentäminen ja erotusdiagnostiikka, vaikeasteisten häiriöiden diagnostiikka, sekä kuntoutuksen suunnittelu ja hoidon porrastuksen mukainen seuranta, lääkehoidon aloitus, verkostoyhteistyö. | Nuorisopsykiatria: Kuntoutusohjaus, toimintaterapia, lääkehoito, tukikäynnit, terapiat erikoissairaanhoitoa tarvitseville nuorille, verkostopalaverit |
Jatkohoito perustasolla |
Erikoissairaanhoito antaa palautteen.
Nuoren/perheen, erikoissairaanhoidon ja perustason toimijan/toimijoiden moniammatillinen yhteistyö ja sopiminen toimista jatkossa |
Nuoren ja perheen ohjaus
Perustason henkilöstölle annettava konsultointi Nuoren sitoutuminen tukitoimintaan Palveluohjaus ja verkostotyö |
Tiedonsiirto nivelvaiheessa |
Jatko-opintojen suunnittelu ja yhteistyö 2. asteen kanssa
Nuorisotakuu |
Siirtoneuvottelut, verkostoyhteistyö, kuntoutusohjaajan jalkautuva työ |
Vinkkejä tukitoimien suunnitteluun
Itsenäistyminen, turvalliset rajat ja nuoren oma psykoedukaatio tärkeitä!
Huomaa hyvä nuoressa ja vahvista onnistumisia!
Päivittäiset toimet
- päivärytmi ja arjen jäsentäminen sekä ennakoitavuus, unirytmi, media-aika
- ajan hallinta: kalenteri, päivä- ja viikko-ohjelmat
- ajan kulumisen havainnollistaminen konkreettisesti
- muistituet: listat, läksyvihot, muistuttimet (kännykkä)
Tarkkaavuuden ylläpito ja aktiivisuus
- omien vireystilan tunnistaminen ja säätelykeinojen harjoittelu
- oman sisäisen levottomuuden hallintakeinot
- ympäristön huomioiminen: häiriötekijöiden vähentäminen (media)
- motorisen levottomuuden ja yliaktiivisuuden huomioiminen: sallittu liikkuminen, apuvälineet paikallaan pysymiseen ja rauhoittumiseen (näpeltelylelut jne.)
- aktiivisuuden purkaminen sallitusti ja tauotus
Itsestä huolehtiminen ja tunnesäätely
- visuaalinen tuki (muistukkeet, listat)
- tunteiden säätely ja purkaminen sallitulla tavalla https://www.tampere.fi/ekstrat/nepsy/kiukunhallinta.html ja http://www.mll.fi/!vanhempainnetti/tukivinki/nuoren_tunteet_kuohuvat
Sosiaaliset ja kaveritaidot
- sosiaaliset sarjakuvat, sääntöjen listaaminen
-
Linkkejä
-
ADHD-liitto ry
-
Autismi- ja Aspergerliitto ry
-
Erityinen polku tulevaisuuteen -hankeHanke ADHD- ja Asperger -henkilöiden koulutus- ja urapoluista
-
HAASTE-manuaaliToimintamalli haastavan käyttäytymisen vähentämiseen ja ennaltaehkäisemiseen
-
Kukaan ei koskaan kysynyt et mitä tukea mä tarviinAjatuksia ADHD/ADD:sta ja nuoren kohtaamisesta, tukemisesta sekä tulevaisuuden rakentamisesta - Osmo -hanke (Tampere, Lempäälä, Pirkkala, Sastamala)
-
Lapsen vireystilan säätelyn opasKankkunen, Marianna, Saimaan ammattikorkeakoulu
-
Meidän Nuorten käsikirjaNuorten oma psykoedukaatio - Osmo -hanke (Tampereen kaupunki)
-
MLL - materiaalia kotiin ja kouluun
-
Kirjallisuutta
-
ADHD-aikuisen selviytymisopasVirta, M. & Salakari, A. (2012)
-
Aspergerin oireyhtymä lapsuudesta aikuisuuteenAttwood, T. (2012). Kehitysvammaliitto, Helsinki
-
Kallen kuplat. Sosiaalisia kuvatarinoitaKalliomäki & Korhonen (2002). Mikaelin koulu, Mikkeli
-
Kummi 2. Tarkkaavaisuushäiriöinen oppilas koululuokassaAro, T. & Närhi, V. (2003). Niilo Mäki Instituutti, Jyväskylä