-
Koronavirusrokote
-
Sosiaalihuollon palvelut
-
Opiskeluterveydenhuolto

Alakouluikäisten tutkimukset, hoito ja kuntoutus
Hoidon painopiste muuttuu vähitellen aikuisten kautta tapahtuvasta ohjauksesta lapsen valmiuksien vahvistamiseen.
Alakouluikäiset
Hoidon painopiste muuttuu vähitellen aikuisten kautta tapahtuvasta ohjauksesta lapsen valmiuksien vahvistamiseen. Kouluiässä tulee kiinnittää erityisesti huomiota sosiaalisten taitojen kehityksen tukemiseen sekä suhteessa ikätovereihin (kaverisuhteet, ryhmät) että aikuisiin ja auktoriteetteihin. Myös itsestä huolehtimisen harjoittelu on tärkeää murrosikää lähestyttäessä. Toiminnanohjaamisen tukeminen päivittäisissä askareissa ja koulutyössä voi toteutua esim. listojen ja palkkiojärjestelmien avulla.
Hoitopolun rakenne |
Toimenpiteet |
Tukitoimet |
---|---|---|
Kotona ja koulussa tehdyt havainnotItsesäätely Keskittyminen Oman toiminnan ohjaus Sosiaaliset taidot |
Puheeksiotto oppilaan ja vanhempien kanssa | Koulun ja kodin yhteistyö |
Ensivaiheen arviointi ja tukitoimet |
Opetus
Kouluterveydenhuolto Asetuksen mukaiset terveystarkastukset! Koulupsykologi ja -kuraattori
|
Yleinen, tehostettu ja erityinen tuki, tukitoimet aloitetaan välittömästi
Terveystarkastuksissa saadun tiedon hyödyntäminen Konsultointi ja ohjaustuki kotiin ja kouluun |
Moniammatillinen arviointi ja suunnitteluLapsen tarpeiden mukaan koottu moniammatillinen ryhmä |
Yksilökohtainen oppilashuoltotyö: Koulun oppilashuoltopalvelutSosiaalihuolto: Sosiaalihuoltolain mukaiset sosiaalipalvelut, vammaispalvelut, lastensuojelu, kehitysvammahuollon palvelutPerheneuvolassa voidaan tehdä psykologin tutkimuksia, vanhemmuuden arviointia ja perhetutkimuksia. |
Sovitaan tarpeen mukaan erityis- työntekijöiden tutkimuksesta/ ohjauksesta |
Perustason tutkimukset |
Kouluterveydenhoitajan ja lääkärin arviot ja tutkimukset
Psykologin tutkimukset, kuraattorin selvitykset ja tuki |
Koulun tukitoimisuunnitelma |
Erikoissairaanhoidon konsultointi ja lähetteet |
Lääkäri tekee lähetteen erikoissairaanhoitoon hoidonporrastuksen mukaisesti joko lastenpsykiatrialle tai lasten ja nuorten neurologialle.
Lastenpsykiatria:Konsultaatio-, terrapia-, kuntoutustiimin
Lasten ja nuorten neurologia: Mahdollisuus konsultoida puhelimitse (sihteerin kautta, puh. 044 719 5711). |
|
Erikoissairaanhoidon tehtävät |
Tutkimusten täydentäminen ja erotusdiagnostiikka, vaikea-asteisten häiriöiden diagnostiikka, sekä kuntoutuksen suunnittelu ja hoidon porrastuksen mukainen seuranta, lääkehoidon aloitus, verkostoyhteistyö. | Kuntoutusohjaus, ryhmät, lääkehoito, tukikäynnit, terapiat erikoissairaanhoitoa tarvitseville lapsille, verkostopalaverit tutkimuksen aikana/jälkeen |
Jatkohoito perustasolla |
Kuntoutussuunnitelman mukaiset tukitoimet kotona ja koulussa. | Verkostopalaveri siirtovaiheessa erikoissairaanhoidosta perustasolle ja tarvittaessa Perheneuvolaan. |
Tiedonsiirto nivelvaiheessa |
Tarvittavan kolmiportaisen tuen tiedonsiirto yhteistyössä huoltajan ja erityistyöntekijöiden kanssa tuen järjestämiseksi kouluun. |
Vinkkejä tukitoimien suunnitteluun
Aikuisen läsnäolo ja läheltä ohjaaminen tärkeää: tee yhdessä opettaen lasta toimimaan itse!
Huomaa hyvä koululaisessa ja vahvista onnistumisia!
Päivittäiset toimet
- päivärytmi ja arjen jäsentäminen sekä ennakoitavuus (päivä/toimintajärjestys kuvien ja/tai listojen avulla)
- unirytmi, media-aika
- ajan hallinta: kalenteri, päivä- ja viikko-ohjelmat
- ajan kulumisen havainnollistaminen konkreettisesti
- muistituet: listat, läksyvihot, muistuttimet (kännykkä)
Tarkkaavuuden ylläpito ja aktiivisuus
- ympäristön muokkaaminen: häiriötekijöiden vähentäminen ja ennakoiminen, istumapaikka luokassa
- auttaminen sietämään häiriötekijöitä (esim. vireydensäätelyn apuvälineet kuten kuulosuojaimet)
- motorisen levottomuuden ja yliaktiivisuuden huomioiminen: sallittu liikkuminen, apuvälineet paikallaan pysymiseen ja rauhoittumiseen (dynair, painotuotteet, näpeltelylelut jne.)
- aktiivisuuden purkaminen sallitusti (jumppatuokiot ym.), rauhoittumiskeinot (esim. ”rauhoittumispesä”)
Oman toiminnan ohjaaminen ja itsesäätely
- visuaalinen tuki (kuvat, pikapiirtäminen ym.)
- ohjeet osissa ja kuvir/kirjoitettuna
- välitön palaute käyttäytymisestä sekä toivotun toiminnan vahvistaminen välittömällä positiivisella palautteella, negatiivisen huomiottajättö aina kuin mahdollista
- palkkiojärjestelmät www.tampere.fi/neptunus
- tunteiden säätely ja purkaminen sallitulla tavalla tampere.fi ja mll.fi
Sosiaaliset ja kaveritaidot
- mallitetaan ja ennakoidaan sosiaalisia tilanteita ks. Arki toimimaan – vinkkejä lapsen myönteiseen tukemiseen. ADHD-liitto ry: Kaverisuhteet ja sosiaaliset tilanteet s. 41
- tunteiden sanoittaminen ja kuvittaminen
- sosiaaliset säännöt näkyviksi
- pikapiirtäminen, sosiaaliset sarjakuvat ja -tarinat Haukkaranta
-
Linkkejä
-
ADHD-liitto ry
-
Arki toimimaanVinkkejä lapsen myönteiseen tukemiseen, ADHD-liitto ry (tilattavissa sivustolta)
-
Autismi- ja Aspergerliitto ry
-
HAASTE-manuaaliToimintamalli haastavan käyttäytymisen vähentämiseen ja ennaltaehkäisemiseen
-
Lapsen vireystilan säätelyn opas Kankkunen, Marianna, Saimaan ammattikorkeakoulu
-
Oppimispelejä
-
MLL - materiaalia kotiin ja kouluun
-
Niilo Mäki InstituuttiOppimisvaikeudet ja tarkkaavuus
-
Kuvamateriaalipankki
-
Toimiva arki visuaalisin keinoinOpas visuaalisuuteen lasten ohjauksessa
-
Tunne- ja kaveritaitokortitTunne- ja kaveritaitokortit alaikäisille, Suomen Mielenterveysseura
-
Tunteesta tunteeseen-materiaaliIhmismielen tarinat kuvin ja sanoin, Opetushallitus
-
Kirjallisuutta
-
Aspergerin oireyhtymä lapsuudesta aikuisuuteenAttwood, T. (2012). Kehitysvammaliitto, Helsinki
-
Kallen kuplat. Sosiaalisia kuvatarinoitaKalliomäki & Korhonen (2002). Mikaelin koulu, Mikkeli
-
Kummi 2. Tarkkaavaisuushäiriöinen oppilas koululuokassaAro, T. & Närhi, V. (2003). Niilo Mäki Instituutti, Jyväskylä
-
Kummi 8. Maltti - Tarkkaavuuden ja toiminnanohjauksen ryhmäkuntoutusPaananen, M., Heinonen, J., Knoll, J., Leppänen, U., Närhi, V. (2012). Niilo Mäki Instituutti, Jyväskylä
-
Sosiaaliset tarinat ja sarjakuvitettu keskusteluAndersson, B. (2006) Haukkarannan koulu, Jyväskylä